گروه ۷ تحریم‌های جدیدی را علیه مسکو اعلام کرد؛ زلنسکی در راه هیروشیما

Submitted on جمعه, 05/19/2023 - 10:21

رهبران جی ۷ گفته‌اند تحریم‌های تازه را برای «محروم کردن روسیه» از «منابع تأمین و پشتیبانی جنگ» این کشور در اوکراین در نظر گرفته‌اند.

الکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت اوکراین گفت: «درباره مسائل بسیار مهم در محل تصمیم‌گیری خواهد شد و بنابراین حضور شخص رئیس جمهور ما برای دفاع از منافع‌مان کاملاً ضروری است».

یک منبع دیپلماتیک فرانسوی نیز به خبرگزاری فرانسه گفت که سفر زلنسکی به محل نشست گروه هفت در هیروشیما «بسیار مهم» است.

او ابتدا قرار بود از طریق ویدئوکنفرانس در این رویداد شرکت کند، اما در نهایت انتظار می‌رود که او به روز آخر نشست برسد و شخصا در جلسه یکشنبه شرکت کند.

ایالات متحده آمریکا، فرانسه، بریتانیا، آلمان، ایتالیا، ژاپن و کانادا اعضای گروه هفت هستند ولی نمایندگان کشورهای بزرگ و اقتصادهای نوظهور مانند برزیل، اندونزی و هند و نیز اتحادیه اروپا در نشست این گروه شرکت دارند. در این میان هند روابط نظامی نزدیکی با روسیه دارد و از محکوم کردن تهاجم روسیه به اوکراین خودداری کرده است.

انتظار می‌رود ولودیمیر زلنسکی برای ضدحمله‌ای که ارتش کشورش در تدارک آن است، از جی ۷ ادوات نظامی تازه‌ای همچون گلوله‌های توپخانه بیشتر و سامانه‌های دفاع ضد هوایی پیشرفته‌تر بخواهد و احتمالاً درخواست تازه‌ای برای دریافت جنگنده‌های اف ۱۶ ساخت آمریکا داشته باشد، هواپیمایی که اروپایی‌ها نیز مقادیر زیادی از آن را در اختیار دارند.

در بیانیه مشترکی که پس از نشست سران گروه هفت درباره اوکراین در روز جمعه منتشر شد، ایالات متحده، ژاپن، آلمان، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا و کانادا اقداماتی را برای «محروم کردن روسیه از فناوری‌ها، تجهیزات صنعتی و خدمات جی ۷ برای بهره‌گیری در جنگ» این کشور علیه اوکراین اعلام کردند.

این تحریم‌ها همچنین شامل محدودیت‌هایی بر صادرات کالاهای «ضروری برای روسیه در میدان جنگ» و همچنین هدف قرار دادن نهادهایی است که متهم به رساندن تجهیزات به جبهه جنگ برای این کشور هستند.

بریتانیا و اتحادیه اروپا پیش از این محدودیت‌هایی را برای واردات الماس روسیه اعلام کرده بودند، صنعتی که سالانه چندین میلیارد دلار برای مسکو به ارمغان می‌آورد.

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا روز جمعه به نوبه خود اعلام کرد این تحریم‌ها نشان می‌دهد که «گروه ۷ در برابر تهدید روسیه متحد و در حمایت خود از اوکراین محکم باقی می‌ماند».

گروه هفت همچنین از «گسترش زرادخانه اتمی» چین ابراز نگرانی کردند.

رهبران گروه ۷ در روز جمعه همچنین در پارک یادبود صلح با فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن که ریشه‌های خانوادگی و سیاسی‌اش در هیروشیماست، گرد هم آمدند.

آنها به حدود ۱۴۰ هزار قربانی بمب اتمی آمریکا که در ۶ اوت ۱۹۴۵ بر سر هیروشیما فرود آمد، ادای احترام کردند.

با آن که وزرای خارجه گروه هفت در نشست خود پیش از آغاز اجلاس هیروشیما، درباره فعالیت‌های هسته‌ای و دخالت‌های منطقه‌ای ایران هشدار داده بودند، اما موضوع ایران در نخستین روز نشست گروه ۷ مطرح نشد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز