تجارت ایران با اروپا در ابتدای ۲۰۲۳: کاهش مبادلات در مجموع و افزایش معاملات با فرانسه

Submitted on جمعه, 04/28/2023 - 10:49

بر پایه اطلاعاتی که توسط مرکز آمار اروپا منتشر شد، تجارت ایران و ۲۷ عضو اتحادیه اروپا در ماه‌های ژانویه و فوریه سال ۲۰۲۳ با کاهشی ۹ درصدی نسبت به سال گذشته، به رقم ۷۶۱ میلیون یورو رسید. رقم این تبادل تجاری در دو ماه نخست سال ۲۰۲۲ برابر با ۸۳۸ میلیون یورو اعلام شده بود.

در گزارشی که توسط این مرکز منتشر شد، رقم واردات اتحادیه اروپا از ایران در دو ماه نخست امسال ۱۳۹ میلیون یورو، درج شده که یک افت ۱۷ درصدی را درقیاس با عدد ۱۶۸ میلیون یورویی سال پیش، گواهی می‌دهد.

در همین مدت، صادرات این ۲۷ کشور به ایران نیز کاهش یافت و از ۶۷۰ میلیون یورو در «ژانویه و فوریه» سال ۲۰۲۲ به ۶۲۲ میلیون در سال ۲۰۲۳ افت کرد. این افت معادل ۷ درصد است.

در نگاهی به مبادلات جمهوری اسلامی با یکایک کشورهای عضو اتحادیه، می‌شود دید که آلمان بزرگترین شریک تجاری ایران است.

اما این کشور که به‌واسطه برخورداری از ۳۱ درصد کل تجارت ایران و اتحادیه اروپا در دو ماه نخست سال جاری میلادی، در جایگاه نخست رتبه‌بندی قرار دارد نیز، نسبت به سال پیشین، بده‌وبستانی کمتر را تجربه کرده‌است.

در نگاهی جزئی‌تر، رقم تبادل تجاری میان آلمان و جمهوری اسلامی ایران که در دو ماه نخست ۲۰۲۲ برابر ۳۱۵ میلیون یورو اعلام شده‌بود، در مدت مشابه امسال با کاهشی ۲۲ درصدی به ۲۴۳ میلیون یورو رسید.

واردات آلمان فدرال از ایران در «ژانویه و فوریه» سال گذشته میلادی که ۵۷ میلیون یورو بود، نیز امسال با ۱۹ درصد افت به ۴۶ میلیون یورو رسید و میزان صادرات این کشور به خاک ایران، در یک کاهش چشم‌گیر ۲۳ درصدی از ۲۵۸ میلیون به ۱۹۷میلیون یورو در دو ماه نخست ۲۰۲۳ سقوط کرد.

ایتالیا و اسپانیا در جنوب غربی اروپا که در جایگاه دوم و سوم تجارت با ایران قرار دارند هم، در این راستا نسبت به سال پیشین کاهش مراوده داشتند.

در دو ماه نخست ۲۰۲۳ تجارت ایران و ایتالیا ۴۴ درصد کاهش داشت و به ۱۰۹ میلیون یورو رسید. مبادلات اسپانیا با ایران نیز با کاهش به رقم ۴۷ میلیون، یک افت ۲۹ درصدی را نشان داد.

در این میان اما فرانسه با این‌که در جایگاه چهارم رتبه‌بندی تجاری کشورهای اتحادیه اروپا با جمهوری اسلامی قرار دارد، در ابتدای امسال رشدی چشم‌گیر را در مبادله با ایران تجربه کرد.

تبادل تجاری ایران با فرانسه، در ماه‌های ژانویه و فوریه ۲۰۲۳ رشدی ۳۴ درصدی را نشان داد. این رقم از ۳۵ میلیون یورو در ۲۰۲۲ به ۴۷ میلیون یورو در مدت مشابه سال میلادی جاری رسید.

گزارش مرکز آمار اروپا همچنین نشان می‌دهد که بده‌وبستان تجاری میان جمهوری فرانسه و جمهوری اسلامی ایران در کل سال ۲۰۲۲ نیز در قیاس با سال پیش از آن، با جهشی ۳۶ درصدی به ۳۳۱ میلیون یورو رسیده‌بود.

در پی اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱ در ایران و کشتار و سرکوب مردم توسط ماموران حکومتی، بسیاری ایرانیان خارج از کشور با برپاداشتن گردهمایی‌های اعتراضی خواهان قطع روابط دیپلماتیک کشورهای اروپایی با جمهوری اسلامی شدند.

اعمال فشار و تحریم به‌ضد مقامات رژیم حاکم بر ایران نیز، در ماه‌های اخیر توسط شماری از کشورهای اتحادیه اروپا افزون شده‌است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز