اکنون حساب خود را بررسی کنید! متوسط ​​پرداخت ماهانه وام مسکن در انتاریو به ۴۷۰۰ دلار افزایش یافته است!

Submitted on ش., 07/23/2022 - 17:40

به گزارش گلوب اند میل، رابرت کاوچیچ، اقتصاددان ارشد بانک مونترال (BMO) گزارش جدیدی منتشر کرد که می گوید متوسط ​​پرداخت ماهانه وام مسکن در انتاریو به دلیل افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی به ۴۷۰۰ دلار افزایش یافته است که افزایش۵۶ درصدی در شش ماه می باشد.

این اقتصاددان تغییرات قابل توجه در بازار مسکن کشور را دنبال می کند و گزیده ای از آخرین تحقیقات را در توییتر منتشر کرد که در زیر می‌خوانید:

"افزایش ۱۰۰ واحدی نرخ پایه بانک کانادا در روز چهارشنبه یک شوک جدی برای بازار مسکن بود، حداقل برای هر کسی که شک دارد که بازار رکود کرده است با یک مثال می توان آن را ثابت کرد. ریاضیات ساده نشان می دهد که به عنوان مثال، فرض متوسط ​​وام مسکن با نرخ بهره ۴/۵ درصد، پرداخت وام برای خانه با قیمت متوسط ​​انتاریو، حتی با قیمت هایی که در سه ماهه دوم کاهش یافته است، از بیش از ۳۰۰۰ دلار در ماه در اوایل سال ۲۰۲۱ به حدود ۴۷۰۰ دلار در ماه افزایش می یابد. این افزایش ۵۶ درصدی است، بله این بالاترین نرخ می باشد. حتی با در نظر گرفتن رشد درآمد در چند دهه گذشته، پرداخت‌های «واقعی» وام مسکن همچنان از سطوح بالای وام مسکن اواخر دهه ۱۹۸۰ فراتر می‌رود...»

یک کارگزار مسکن و مستغلات به نام نسما علی گفت که پرداخت ماهانه وام مسکن با نرخ متغیر مشتری او از ۴۰۰۰ دلار دو ماه پیش به ۵۱۰۰ دلار در حال حاضر افزایش یافته است.

بنا به گزارش تورنتوپرشنز،‌ کاوچیچ، اقتصاددان در BMO، در این گزارش، تأثیر پنج فاکتور افزایش نرخ بهره بر وام مسکن و بازار مسکن را به دقت تحلیل کرد:

افزایش نرخ های واقعی وام: نرخ های متغیر وام در حال حاضر در مقایسه با ۱/۵ درصد ابتدای سال حدود ۴ درصد است. به یاد بیاورید که در ابتدای سال جاری، وام های مسکن با نرخ شناور بیش از ۵۰ درصد از وام های جدید را تشکیل می دادند. نرخ های ثابت پنج ساله همچنان در اطراف یا کمی بالاتر از ۵ درصد حرکت می کنند. بنابراین میانگین هزینه سرمایه در بازار در حال حاضر حدود ۴/۵ درصد است که در کوتاه مدت یک تغییر عمده است.

افزایش نرخ تصویب: حرکت بانک مرکزی آستانه آزمون استرس (نرخ قرارداد به اضافه ۲۰۰ واحد پایه یا ۵/۲۵ درصد) را افزایش داد. اکنون، نرخ واجد شرایط برای وام گیرندگان با نرخ متغیر به حدود ۶ درصد افزایش یافته است. واجد شرایط بودن نرخ ثابت حدود ۷ درصد است. بنابراین، برخلاف دورهای قبلی افزایش نرخ، اکنون خطوط وام شروع به فرسایش کرده اند.
در حال حاضر پرداخت ماهانه وام مسکن شما چقدر است؟
بالای ۵۰۰۰ دلار
۳۰۰۰-۵۰۰۰ دلار
زیر ۳۰۰۰ دلار
بدون وام مسکن
مطمئن نیستم

فشار ارزش گذاری واقعی است: در مدت شش ماه، در حال حاضر هزینه های استقراض بازار از ۱/۵ درصد به حدود ۴/۵ درصد رسیده است. این چیز کمی نیست. بسیاری خواهند گفت: «۴/۵ درصد هنوز پایین ترین نرخ در تاریخ است و نرخ بهره در اواخر دهه ۸۰ به دو رقمی افزایش یافت.» در واقع، زمانی بازار در سال ۱۹۹۰ سقوط کرد و نرخ بهره از ۱۱/۷۵ درصد به ۱۴/۲۵ درصد افزایش یافت. با این حال، این تغییر است که تغییر در قیمت گذاری بازار را تعیین می کند. در واقع، برای همان مبلغ وام، افزایش نرخ بهره از ۱/۵ درصد به ۴/۵ درصد، پرداخت های ماهانه را نزدیک به ۴۰ درصد افزایش می دهد، تغییری که اکنون پس از تعدیل سطوح درآمد، ناگهانی تر از اواخر دهه ۱۹۸۰ است. این بدان معنا نیست که بازار به سرنوشتی مشابه دچار خواهد شد زیرا که بسیاری از مشکلات دیگر در دهه ۹۰ متعاقب آن وجود داشت.

ریسک تمدید: وام گیرندگان با سررسید پنج ساله با نرخ ثابت انتظار افزایش اندکی نرخ را در اواخر سال جاری دارند. از نرخ ثابت حدود ۳ درصد در پنج سال پیش، حرکت به ۴/۵ درصد منجر به افزایش ماهانه حدود ۱۵ درصدی خواهد شد. همزمان، اکثریت قریب به اتفاق وام گیرندگانی که در حال حاضر از نرخ های متغیر استفاده می کنند، پرداخت ماهانه ثابت را انتخاب می کنند، اما با این وجود، وضعیت اکنون به طور فزاینده ای خطرناک است. به عنوان مثال، افزایش نرخ متغیر از ۱/۵٪ به ۴٪ و پرداخت های ماهانه ثابت، دوره استهلاک را از ۲۵ به ۴۵ سال افزایش می دهد. افزایش ۵۰ واحدی در سپتامبر پرداخت مورتگیج را به بیش از ۶۰ سال خواهد رساند.

شوک روانی: اکنون افراد بیشتری انتظار کاهش قیمت مسکن و نه افزایش آن را در آینده دارند . عوامل رفتاری در بازار مسکن کانادا وجود دارد که ترس از دست دادن (FOMO)، دلال بازی و فعالیت های سرمایه گذاری باعث افزایش شدید قیمت می شود. حتی یک تغییر اولیه در نرخ بهره برای از بین بردن انتظارات و ایجاد تعدیل کافی است. آخرین اقدام بانک کانادا این است که باید حباب های باقی مانده را بشکند.
تورنتوپرشنزداتکام
https://www.torontopersians.com/

منبع
torontoPersians
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز