گروه ۲۰؛ امانوئل مکرون تصمیمات درباره گرمایش زمین را «ناکافی» دانست؛ اوکراین از عدم محکوم کردن روسیه انتقاد کرد

Submitted on ی., 09/10/2023 - 11:40

نشست سران کشورهای موسوم به گروه ۲۰ در حالی به پایان رسید که بیانیه نهایی با اجماع اعضا حاضر در نشست، یک موفقیت برای هند به بار آورد اما موضع‌گیری‌ها در برابر بحران آب و هوایی و گرمایش زمین، همچنین جنگ روسیه در اوکراین ناامیدکننده بود.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، نتایج این نشست دو روزه، در مورد بحران آب و هوایی را «ناکافی» ارزیابی کرد.

امانوئل مکرون، در سخنرانی خود در نشست دو روزه کشورهای موسوم به گروه ۲۰ در هند، ضمن اشاره به روابط دوستانه میان فرانسه و هند، نخستین نتیجه ملموس این نشست را عضویت رسمی اتحادیه آفریقا در گروه ۲۰ عنوان کرد.

پیش از این اعلام شده بود که یکی از ویژگی‌های نشست دو روزه اخیر کشورهای موسوم به گروه ۲۰، دعوت رسمی از اتحادیه افریقا به منظور پیوستن به کشورهای گروه ۲۰ است.

با این وجود، به گفته امانوئل مکرون، موضوع بحران آب و هوایی به نتیجه‌ای مناسبی دست نیافت.

امانوئل مکرون نسبت به «روحیه‌ای که به ویژه در مواجهه با بحران آب و هوا در حال حاکم شدن بر کشورهای گروه ۲۰ است»، ابراز «نگرانی» کرد.

رئیس‌جمهوری فرانسه، با اشاره به شعار «یک زمین، یک خانواده، یک آینده»، تاکید کرد: در برابر خطری که جهان را تهدید می‌کند، گفتگو با اقتصادهای نوظهور در تمامی قاره‌ها ضروری است؛ ثبات جهانی و ظرفیت‌های ما برای انجام هر اقدامی به این موضوع بستگی دارد.

هند، با شعار «یک زمین، یک خانواده، یک آینده» از رهبران کشورهای موسوم به گروه ۲۰ در یک نشست دو روزه، در دهلی‌نو، میزبانی کرد.

امانوئل مکرون که خواستار مشخص شدن زمان دقیق خروج کامل از چرخه‌ی استفاده از ذغال سنگ و سوخت‌های فسیلی است، هشدار داد که اعضا گروه ۲۰ باید برای کاهش گازهای گلخانه‌ای بیشتر تلاش کنند.

رئیس‌جمهوری فرانسه، در مورد جنگ اوکراین،‌ نیز بر این باور است که روسیه برخلاف آنچه سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، عنوان نمود، به "پیروزی دیپلماتیک" دست نیافته است. سرگئی لاوروف،  به نمایندگی از ولادیمیر پوتین در این نشست صحبت کرد.

در حالیکه در بیانیه پایانی گروه ۲۰ از روسیه به دلیل حمله به اوکراین بطور مستقیم انتقاد نشده است، اما به گفته امانوئل مکرون، گروه ۲۰ نشان داد که مسکو بیش از پیش در وضعیت «انزوا و اقلیت» قرار گرفته است.

با این وجود، به باور رئیس جمهوری فرانسه، گروه ۲۰، در اساس، دارای ماموریت اقتصادی است و نهادی با مسئولیت برای حل و فصل جنگ در اوکراین نمی‌باشد.

نارندرا مودی، رئیس‌جمهوری هند و میزبان این دور از نشست گروه ۲۰، در پایان نخستین روز این نشست، اعلام کرد: حاضران درباره اعلامیه پایانی به اجماع رسیدند. بیانیه پایانی نشست گروه ۲۰، به نام روسیه یا انتقاد از این کشور اشاره نداشته اما به رنج مردم اوکراین پرداخته است. این بیانیه با انتقاد اوکراین روبرو شد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز