بحران مهاجران؛ در پی اظهارات وزیر کشور فرانسه، وزیر خارجه ایتالیا سفر خود به پاریس را لغو کرد

Submitted on جمعه, 05/05/2023 - 06:29

آنتونیو تاجانی، مسئول دیپلماسی ایتالیا که قرار بود پنجشنبه شب با کاترین کولونا، همتای فرانسوی خود در پاریس دیدار و گفتگو کند، سفر خود به پاریس را لغو کرد. علت آن صحبت‌های روز پنج‌شنبه وزیر کشور فرانسه در انتقاد از نخست وزیر ایتالیا بود که در گفتگو با رادیو ار.ام.ث گفته بود : « خانم (جورجیا) ملونی، دولت راست افراطی منتخب دوستان خانم (مارین) لوپن، از حل مشکلات پناهجویان که برای آن انتخاب شده است، ناتوان است». 

وزیر خارجه ایتالیا در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر به این سخنان پاسخ داد و اعلام کرد سفر برنامه ریزی شده خود به فرانسه را انجام نخواهد داد: «من به پاریس نخواهم رفت (...). توهین‌های آقای دارمنن علیه دولت و ایتالیا غیرقابل قبول است. این روحیه‌ای نیست که با آن باید با چالش های مشترک اروپایی برخورد کنیم».

Non andrò a Parigi per il previsto incontro con @MinColonna .Le offese al governo ed all’Italia pronunciate del ministro @GDarmanin sono inaccettabili.Non è questo lo spirito con il quale si dovrebbero affrontare sfide europee comuni.

با بالا گرفتن تنش، وزارت خارجه فرانسه ابراز امیدواری کرد که این دیدار «مجددا به سرعت برنامه‌ریزی» شود. وزیر خارجه فرانسه، کاترین کولونا در توییتر نیز سعی کرد این بحران را خنثی کند: «من با همکارم آنتونیو تاجانی تلفنی صحبت کردم. من به او گفتم که روابط ایتالیا و فرانسه بر اساس احترام متقابل بین دو کشور ما و بین رهبران آنها است. امیدوارم بتوانم به زودی از او در پاریس استقبال کنم».

پیش از این در ماه نوامبر، زمانی که دولت جورجیا ملونی، که به تازگی به قدرت رسیده بود و از لنگر انداختن کشتی بشردوستانه یک سازمان غیردولتی کمک به پناهجویان ممانعت کرده بود، دو کشور سطحی از تنش را تجربه کرده بودند. کشتی مذکور در نهایت در بندر تولون فرانسه پهلو گرفت. 

این موضوع خشم پاریس را برانگیخت به گونه‌ای که برای پیشگیری از تکرار چنین اتفاق بی‌سابقه‌ای، فرانسه کشورهای اروپا به یک نشست فوق‌العاده دعوت کرد.

از آن زمان تا کنون با شکل‌گیری یک مسیر دریایی جدید بین تونس و ایتالیا، عبور مخفیانه پناهجویان با قایق افزایش یافته است. 

به گفته وزارت کشور ایتالیا، امسال بیش از ۳۶ هزار نفر از طریق دریای مدیترانه وارد ایتالیا شده اند، در حالی که این رقم در مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ حدود ٩‬ هزار نفر بوده است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز