گرامیداشت یاد جانباختگان جنبش زن، زندگی، آزادی در روز عاشورا؛ «شام غریبان ما اینجاست»

Submitted on ش., 07/29/2023 - 06:49

آئین عزاداری و سوگواری عاشورا، روز جمعه ششم مرداد، در حالی برگزار شد که آثار اعتراضات جنبش مهسا و گرامیداشت یاد جان‌باختگان جنبش مهسا، بر این مراسم حال و هوای متفاوتی بخشیده بود.

پخش فراگیر نوحه‌های اعتراضی، از جمله «از خون جوانان وطن لاله دمیده»،  علاوه بر شبکه‌های اجتماعی، در هیئت‌های سوگواری نیز با گسترش فراوان همراه شد، موضوعی که واکنش‌های حکومتی را به همراه داشت.

یک عضو مجلس خبرگان و رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، «برخی نوحه‌سرایی‌ها برای امام حسین» را «دشمن‌ شادکن» عنوان کرد و آنها را «بازتاب حرف و شعار رادیوها و رسانه‌های بیگانه» برشمرد.

مدیرکل ارشاد اسلامی یزد نیز برخی مداحان و نوحه‌خوانان را از جمله افرادی که در مسیر «شیطان و یارانش» قرار دارند، توصیف کرد.

ویدئوهای زیادی در روزهای اخیر از گسترش برگزاری مراسم عزاداری همراه با نوحه‌های اعتراضی نسبت به اقدامات جمهوری اسلامی در هیئت‌ها و حسینه‌ها در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

همزمان، سازمان حقوق بشری هه‌نگاو از برخورد ماموران امنیتی با حیدر قبادی خبر داده و گزارش داد این شهروند که در کرمانشاه نوحه‌های اعتراضی می‌خواند، روز چهارشنبه در حین نوحه‌خوانی در یک مراسم مذهبی بازداشت و پس از یک روز با ارائه تعهد کتبی آزاد شد.

شماری از شهروندان در شهرهای مختلف ایران، همزمان با روز عاشورا، بر سر مزار کشته‌شدگان جنبش مهسا حاضر شده و یاد آنان را گرامی داشتند.

تصاویر و ویدئوهایی از حضور هیئت‌های عزاداری و شماری از عزاداران با لباس سفید بر سر مزار غزاله چلابی در آمل، در شبکه‌های اجتماعی با استقبال کاربران مواجه شده است.

مادر غزاله چلابی، بدون بر سر داشتن حجاب اجباری در این مراسم حضور یافته بود. او در شبکه‌های اجتماعی در واکنش به دیواری که برای محصور کردن مزار دخترش کشیده شده و گلباران مزار دخترش از سوی مردم، نوشت: «حتی اگر دیوار برلین باشه باز مردم کم نمیارن. چشم‌هاتون رو باز کنید ببینید و از حسرت و حسادت بمیرید آنها در قلب مردم حک شده‌اند».

در مناطق مختلفی از ایران، از جمله در هیئت‌ها و حسینه‌های سوگواری، در روز عاشورا، شماری از شهروندان، به یاد خدانور لجه‌ای، جوان اهل سیستان، دست و پای خود را به میله بستند.

شجاع مثل دختران ایران:)))#خدانور_لجه‌ای pic.twitter.com/mzFFoxdjlC

مراسم شام غریبان، در شامگاه عاشورا نیز حال و هوای متفاوتی داشت. تصاویری از روشن کردن شمع بر مزار کشته‌شدگان جنبش زن، زندگی، آزادی منتشر شده است. همچنین شمار زیادی از کاربران، در «شام غریبان» از کشته‌شدگان این خیزش انقلابی یاد کردند.

خدا نوره خدا مهساست خدا سلطان قلب، نیکاستخدا تو کوچه ها امروز، شهامت در وجود شماستخدا با ظلم می‌جنگه، خدا مفهوم آزادی‌ست…#خدانور_لجه‌ای#عاشورا pic.twitter.com/KCEf2Ik4hk

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز