فیگارو: رضا پهلوی می‌گوید برخی شکاف ها در رژیم ایران به زودی آشکارتر خواهد شد

Submitted on ی., 02/19/2023 - 11:59

بنا بر گزارشی که فیگارو منتشر کرده است، رضا پهلوی، روز شنبه ١٨‬ فوریه، درپنجاه و نهمین کنفرانس امنیتی مونیخ که با حضور بیش از ١۴۰ تن از رهبران و سیاستمداران بلندپایه جهان در جریان است، گفت «شکاف‌هایی» که در رژیم ایران وجود دارد با کاهش قدرت علی خامنه‌ای آشکارتر خواهد شد.

رضا پهلوی در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ که برای حضور در آن به جای مقامات رسمی ایران از اعضای اپوزیسیون جمهوری اسلامی  دعوت شده است، گفت که رهبر جمهوری اسلامی «در تلاش است تا پسرش را به جانشینی خود سوق دهد» امری که به طور قابل توجهی حمایت از وی را تضعیف خواهد کرد.

وی که یکی از مولفه های چندگانه اپوزیسیون نظام جمهوری اسلامی است، اعتقاد دارد با این که «کنترل کامل علی خامنه ای، موضع گیری نزدیکان بر علیه وی را تقریباً غیرممکن می کند» اما در عین حال «بر اساس اخبار رسیده و اطلاعات درز کرده، برخی شکاف ها به زودی آشکارتر خواهد شد».

شاهزاده پیشین ایران می گوید «طیف خاکستری» گسترده ای از مقامات دولتی جمهوری اسلامی با تغییرات اخیر وسوسه شده اند، اما فعلاً تمایلی به بیان علنی آن ندارند. وی ادامه می دهد: سوال این است که چه تعداد از اطرافیان مستقیم خامنه ای شروع به ریزش خواهند کرد. به عقیده او «پویایی به سمت شکاف های بیشتر است».

فیگارو در ادامه با اشاره به اینکه رژیم ایران موج بی‌سابقه‌ اعتراضاتی‌ را که از ماه سپتامبر آغاز شده، تا کنون با خشونت سرکوب کرده است، به این نکته اشاره می کند که محمد خاتمی، رئیس جمهور اسبق و میرحسین موسوی، نخست وزیر اسبق جمهوری اسلامی نیز اکنون خواستار اصلاحات شده اند.

رضا پهلوی با اشاره به گذشته‌ای نزدیک که در آن رئیس دولت پیشین خود را در «اپوزیسیون وفادار، در چارچوب قانون اساسی موجود» قرار می‌داد، استدلال می کند که میرحسین موسوی اکنون انتقادات خود از دولت را شدیدتر کرده است.

میرحسین موسوی ساختار فعلی قدرت را «ناپایدار» ارزیابی کرده و پیشنهاد برگزاری «رفراندم آزاد و عادلانه در مورد تهیه یا عدم تدوین قانون اساسی جدید» را مطرح کرده است.

فراکسیون های مختلف دیاسپورای بسیار پراکنده ایرانی در حال کار بر روی منشوری هستند که هدف آن گردآوری نقاط توافق آنها برای ایجاد شورای انتقالی است که مسئولیت آماده سازی انتخابات و تدوین قانون اساسی جدید را بر عهده خواهد داشت.

فیگارو از قول رضا پهلوی اضافه میکند که اپوزیسیون در تبعید، به نوبه خود، باید راه‌حل‌هایی را از طریق «سیاست درهای باز با بیشترین شرکت» ارائه دهد. به‌گفته وی، اساس «منشوری» که دارد نهایی می‌شود در داخل کشور تنظیم شده و چهره‌های شاخص مخالف نظام منشور را تکمیل می‌کنند تا بیشترین توافق ممکن میان نیروهای مخالف جمهوری اسلامی ایجاد شود.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز