عفو بین‌الملل: ایران دو سوم کل اعدام‌های جهان در ٢٠٢٢ را انجام داده است

Submitted on س., 05/16/2023 - 03:50

این گزارش عفو‌بین‌الملل که وضعیت کارگیری از مجازات اعدام را در سراسر جهان بررسی کرده، امروز سه‌شنبه ٢٦‬ اریبهشت/١٦‬ مه نشر شده است.

در این گزارش آمده که در سال پسین میلادی ٢٠ کشور جهان از مجازات اعدام استفاده کرده‌اند که چین، ایران و عربستان به ترتیب با بیشترین تعداد اعدامی‌ها در ٢٠٢٢ در صدر فهرست کشورهایی که بیشترین اعدام را داشته‌اند، قرار گرفته است.

در گزارش عفوبین‌الملل، چین با بیش از هزار مورد اعدام در صدر فهرست کشورهایی که همچنان از مجازات اعدام استفاده می‌کند، قرار گرفته، اما تاکید شده که به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات، آمار دقیقی از شمار اعدامی‌ها در این کشور در دست نیست.

پس از چین، ایران بیشترین شمار اعدامی‌ها را در سال ٢٠٢٢ داشته است. یافته‌های عفوبین‌الملل نشان می‌دهد که در سال پسین میلادی، ۵٧٦‬ تن در سراسر ایران اعدام شده‌اند که نسبت به سال گذشته میلادی (٣‬١٤‬ اعدام) ٨‬٣‬ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

پس از ایران، عربستان سعودی با ١٩‬٦‬ اعدام و مصر با ٢٤‬ اعدام به ترتیب سومین و چهارمین کشورهایی هستند که بیشترین افراد را در سال پسین میلادی اعدام کرده‌اند.

از میان تمامی افراد اعدامی در ایران، ٢٧٩‬ تن‌شان به جرم قتل، ۲۵۵ تن‌شان درپیوند به مواد مخدر، ٢١ تن به جرم تجاوز جنسی، ١٨‬ تن به جرم محاربه با خدا و ٣‬ تن به دلایل نامعلوم از سوی دولت ایران اعدام شده‌اند. دو مورد از این اعدام‌ها در ملاءعام انجام شده است.

هرچند در گزارش عفوبین‌الملل گفته شده که جهش ٨‬٣‬ درصدی اعدام‌ها در ایران بیشتر به دلیل افزایش تعداد اعدام‌شدگان به «جرم قتل و مواد مخدر» بوده است، اما تاکید شده که کارگیری از اعدام، به هدف «سرکوب سیاسی» نیز استفاده شده است.

در این مورد در گزارش عفوبین‌الملل چنین آمده:

مقام‌های ایرانی به استفاده از مجازات اعدام به عنوان ابزاری برای سرکوب سیاسی و اعدام تعداد نامتناسبی از اعضای اقلیت‌های قومی در چارچوب تبعیض‌های ریشه‌دار و سرکوب دیرینه این جمعیت‌ها ادامه می‌دهند.

از میان ٨‬٣‬٣‬ تنی که در سال پسین میلادی اعدام شدند، ١٣‬ تن‌شان زن بودند که ٢ تن از این زنان در ایران و یک تن‌شان در عربستان سعودی اعدام شدند. در کنار این، ۵ کودک نیز در سال پسین میلادی اعدام شدند که به بنیاد آمارهای عفوبین‌الملل، همه این ۵ کودک در ایران اعدام شده‌اند.

عفو بین‌الملل همچنین باورمند است که در پایان سال پسین میلادی، شماری دیگر از مجرمان کودک در ایران، عربستان و مالدیو در انتظار اعدام بوده‌اند.

با برگشت طالبان به قدرت، کارگیری از مجازات اعدام در افغانستان نیز دوباره ازسر گرفته شده است. گروه طالبان پس از به قدرت رسیدن، نخستین مجازات اعدام را در ملاءعام انجام دادند.

عربستان با ١٩‬٦‬ اعدام در سال پسین میلادی، مسئول ٢٤‬ درصد کل اعدام‌های سال گذشته است. آمارهای عفوبین‌الملل نشان می‌دهد که نسبت به سال ٢٠٢١ شمار اعدامی‌ها در ٢٠٢٢ در عربستان، سه برابر افزایش داشته است.

در آمریکا نیز ١٨‬ تن در سال ٢٠٢٢ اعدام شده‌اند. به بنیاد یافته‌های عفوبین‌الملل، هرچند آمار اعدام در آمریکا نسبت به ٢٠٢١ افزایش یافته، اما از نگاه تاریخی هنوز در پایین‌ترین حد باقی مانده است.

بلاروس تنها کشور در اروپا است که هنوز از مجازات اعدام استفاده می‌کند. در سال ٢٠٢٢ فقط یک مورد اعدام در این کشور ثبت شده است.

در جنوب صحرای آفریقا هرچند هنوز شماری از کشورها از مجازات اعدام استفاده می‌کنند، اما آمارهای عفوبین‌الملل نشان می‌دهد که در سال ٢٠٢٢، کارگیری از اعدام تا ٦‬٧ درصد کاهش یافته است. سومالی و سودان جنوبی تنها کشورهایی در منطقه جنوب صحرای آفریقا هستند که در سال گذشته میلادی، از مجازات اعدام (١١ مورد) استفاده کردند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز