فرمانده گروه واگنر کشته شد یا زندانی است؟ | جهان دیگر هرگز شاهد پریگوژین علنی نخواهد بود!

Submitted on ش., 07/15/2023 - 02:53

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تارنمای خبری مینت، پس از شورش ناموفق‌ رئیس گروه واگنر در روسیه، وی اکنون سرنوشت مبهمی پیدا کرده است.

در حالیکه برخی گمانه‌زنی‌ها از حضور رئیس گروه شبه نظامی واگنر در یک اردوگاه صحرایی در بلاروس حکایت دارد اما برخی دیگر از گمانه زنی‌ها با اشاره به اینکه در حال حاضر محل اختفای پریگوژین مشخص نیست این احتمال را می‌دهد که او یا زندانی و یا کشته شده است و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران به احتمال زیاد جهان دیگر هرگز شاهد پریگوژین علنی نخواهد بود.

پس از کودتای نافرجام گروه واگنر، رابرت آبرامز ژنرال بازنشسته آمریکایی در مورد سرنوشت پریگوژین ابراز تردید کرد و گفت که او ممکن است مجبور به مخفی شدن شده، یا زندانی شده و یا برخورد نامشخص دیگری با او انجام شده است.

ژنرال آبرامز همچنین صحت ملاقات مخفیانه اخیر بین ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و پریگوژین را زیر سوال برد و اظهار کرد: ممکن است برای ایجاد این تصور که پریگوژین هنوز آزاد است، این موضوع صحنه‌سازی شده باشد.

پریگوژین ابتدا بعد از سازماندهی کودتای نافرجام علیه پوتین ناپدید و پس از آن اعلام شد که بعد از انعقاد قرارداد عفو با الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس، دوباره وی در مینسک ظاهر شده است.

اما پس از کودتای نافرجام گروه واگنر، نگرانی‌هایی در مورد امنیت پریگوژین مطرح شد و منابع مختلفی به وی توصیه کردند که با توجه به خیانت‌اش به پوتین، بسیار احتیاط کرده و از ظاهر شدن در انظار عمومی پرهیز کند.

پس از شورش اخیر گروه واگنر علیه روسیه، پوتین فاش کرد که پیشنهادی را به اعضای این گروه که در شورش علیه رهبری نظامی روسیه دست داشته‌اند، ارائه کرده است.

رئیس‌جمهور روسیه در مصاحبه‌ای که در روزنامه کامرسانت منتشر شد، فاش کرد در دیدار با ۳۶ جنگجوی واگنر و پریگوژین که پنج روز پس از شورش نافرجام برگزار شد، چندین پیشنهاد از جمله فرصت ادامه خدمت در روسیه را به آنها ارائه کرده است.

رئیس گروه واگنر روز جمعه دوم تیرماه در بیانیه‌ای مدعی شد که نیروهای ارتش روسیه به مواضع این گروه حمله کرده‌اند.

پریگوژین در اظهاراتی که در کانال تلگرامی این گروه منتشر شد، گفت: یک حمله موشکی به مواضع گروه واگنر صورت گرفته و تعداد زیادی از جنگجویان ما در این حمله جان خود را از دست داده‌اند.

در پی این اتفاقات، گروه واگنر با هدایت پریگوژین سر به شورش نهاد و پس از در دست گرفتن کنترل دو شهر روسیه به سوی مسکو به حرکت درآمد و تا ۲۰۰ کیلومتری آن پیشروی کرد.

در این زمان بود که الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس با توافق همتای روس خود با رئیس گروه شبه نظامی واگنر وارد گفت وگو و مذاکره شد و وی را مجاب کرد تا پیشروی نیروهای خود به سمت مسکو را متوقف کرده و آنها را به مقرهای خود بازگرداند.

بر اساس توافقی که صورت گرفت قرار شد رئیس گروه واگنر پس از تبعید از روسیه در ماه ژوئن به بلاروس برود و چند روز بعد رئیس جمهور بلاروس ورود پریگوژین به خاک بلاروس را تائید کرد.

اما مدتی بعد لوکاشنکو دوباره اعلام کرد که پریگوژین در سنت پترزبورگ بوده و کسی از محل کنونی اقامت او خبر ندارد. شاید وی به مسکو یا هرجای دیگری رفته باشد، اما در خاک بلاروس نیست.

منبع
hamshahrionline
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز