فرانسه، آلمان و بریتانیا با صدور بیانیه مشترکی بار دیگر نسبت به تولید اورانیوم فلزی در ایران ابراز نگرانی عمیق کردند

Submitted on جمعه, 02/12/2021 - 13:06

این بیانیه می‌افزاید: «با یادآوری بیانیه شانزدهم ژانویه خود، بار دیگر اعلام می‌کنیم که این فعالیت‌ها که گامی کلیدی در مسیر تولید سلاح اتمی هستند، هیچ توجیه معتبری غیرنظامی ندارد. ما از ایران می‌خواهیم بدون هیچ گونه تاخیری این اقدامات خود را متوقف کند و اقدامات جدیدی در نقض پایبندی‌های هسته‌ای خود بر ندارد. ایران با تشدید اقدامات ناقض برجام، در حال تضعیف فرصت احیای دیپلماسی برای رسیدن کامل به اهداف برجام است.»

پیشتر وزارت امور خارجه فرانسه از ایران خواست تا هیچ اقدام تازه‌ای که منجر به وخیم‌تر شدن پرونده هسته‌ای این کشور بشود، انجام ندهد. وزارت امورخارجه فرانسه روز پنج‌شنبه با صدور بیانیه‌ای نوشت که ایران با اقدام به تولید اورانیوم فلزی امکان مذاکره با آمریکا را به خطر می‌اندازد. فرانسه بار دیگر با استقبال از اراده آمریکا برای بازگشت به دیپلماسی درباره پرونده هسته‌ای ایران، تاکید کرد که با دیگر شرکای برجام و آمریکا برای رسیدن به این هدف در تماس نزدیک است.

همزمان سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجۀ روسیه، نیز در واکنش به تولید اورانیوم فلزی از سوی تهران، جمهوری اسلامی ایران را به خویشتنداری فراخواند و تصمیم تهران را مسئولانه ندانست.

پیشتر ایران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از آغاز روند تولید «نوع ارتقا یافته سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران» آگاه ساخته است. کاظم غریب آبادی، نمایندۀ ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین همان روز اعلام داشت که این اقدام در سه مرحله انجام می‌گیرد که «در مرحله اول آن، اورانیوم فلزی با استفاده از اورانیوم طبیعی تولید می‌شود».

قانون موسوم به «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» که اخیراً در مجلس به تصویب رسید، در مادۀ ٤ خود از سازمان انرژی اتمی ایران می‌خواهد «نسبت به بهره‌برداری از کارخانه تولید اورانیوم فلزی در اصفهان ظرف مدت پنج ماه پس از تصویب این قانون اقدام کند.»

تولید اورانیوم فلزی غنی شده که بگفتۀ مقامات ایران به منظور تامین سوخت نیروگاه تحقیقاتی تهران صورت گرفته، از نظر کارشناسان و کشورهای غربی می‌تواند دارای «اهداف نظامی» نگران کننده نیز باشد. ایران بر اساس برجام متعهد است به مدت پانزده سال از هر گونه فعالیتی در جهت تولید اورانیوم فلزی و تحقیق و توسعه در زمینۀ متالورژی اورانیوم خودداری کند.

اما ایران در پاسخ به خروج ایالات متحد آمریکا از برجام و برقراری مجازات‌های گذشته و تازه از سوی این کشور، اندک اندک اجرای برخی تعهدات کم اهمیت خود در این توافق را کاهش داده و در دو ماه اخیر به نقض تعهداتی پرداخته است که از نظر دیگر طرفین، اعتبار کلی توافق را خدشه دار می‌کند.

 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز