فکر نمی‌کردیم همه برنامه‌های آموزشی "مجازی" شوند/نگران "پهنای باند" هستیم

Submitted on ش., 02/29/2020 - 13:24

به گزارش ایسنا، دکتر محمود نیلی احمد آبادی در پیامی که در سایت دانشگاه تهران منتشر شده است به تشریح روند برنامه‌های آموزشی این دانشگاه تا پایان اسفند ماه پرداخت و گفت: به دلیل شیوع کرونا ویروس و بر اساس ابلاغیه‌های انتشاری و مشورت‌هایی که این دانشگاه با مراجع ذی صلاح انجام داد مقرر شد که از امروز شنبه 10 اسفند کلاس‌های حضوری دانشگاه تعطیل شود اما از آنجایی که بحث آموزش یکی از مباحث بسیار مهم دانشگاه است و همه دانشجویان نگران برنامه‌های آموزشی خود هستند بنابراین دانشگاه تهران تصمیم گرفت تا استفاده بیشتری از ظرفیت مرکز یادگیری الکترونیکی داشته باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: در دانشگاه تهران تعداد نسبتا زیادی از کلاس‌های درسی در قالب آموزش‌های الکترونیکی صورت می‌گیرد و امروزه به عنوان یک ابزار بسیار مهم مورد استفاده قرار می‌گیرد و این موضوع می‌تواند به تعمیق امر آموزش بپردازد و فعالیت‌های گسترده‌تری را انجام دهد و امکان مشارکت‌های بیشتری از دانشجویان را به دلیل گسترده بودن ابعاد جغرافیایی فراهم کند.

رئیس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: دانشگاه تهران سال‌هاست که مرکزی با عنوان یادگیری الکترونیکی دارد و تجربه خوبی به همراه امکانات وسیع در زمینه آموزش‌های مجازی دارد اما هیچ زمانی فکر نمی‌کردیم قرار است همه برنامه‌های آموزشی را در قالب آموزش‌های الکترونیکی انجام دهیم. شرایط فعلی که پیش آمد باید متناسب با این شرایط تمهیدات جدیدی را پیش بینی می‌کردیم. در نتیجه از همکاران این مرکز درخواست نمودیم تا پیش بینی‌های لازم را انجام دهند و آمادگی‌های لازم را فراهم کنند تا دانشجویان از این ظرفیت برای امر یادگیری و یاددهی استفاده کنند.

دکتر نیلی تاکید کرد: در حال حاضر پیش بینی‌های لازم برای آموزش‌های مجازی انجام شده و مرکز یادگیری الکترونیکی دانشگاه از طریق ویدئوها و گفتارهایی که برای دانشجویان ارائه خواهد داد آموزش می‌دهد که چگونه می‌توانیم از این ظرفیت‌ها برای ارائه دروس و شرکت در کلاس‌ها استفاده کنند.

وی تاکید کرد: هدف دانشگاه تهران این است که آن دسته از کلاس‌های آموزشی و برنامه‌هایی که به شکل زنده برگزار می‌شود در همان ساعت کلاسی و طبق برنامه آموزشی اعلامی به دانشجویان اتفاق بیفتد. لذا همکاران ما در دانشگاه که آمادگی استفاده از این ظرفیت و به شکل زنده داشته باشند می‌توانند در همان ساعات آموزشی خود کلاس‌های درسی را ارائه دهند و دانشجویان نیز در همان ساعات آموزشی از این کلاس‌ها استفاده کنند. در واقع این برنامه کمک می‌کند که نظم در ارائه آموزش‌ها صورت بگیرد تا دانشجویان نیز بتوانند وقت خود را تنظیم کنند.

به گفته رئیس دانشگاه تهران، با توجه به اینکه ما نگرانی پهنای باند را داریم، ممکن است اگر بخواهیم همه کلاس‌ها را به شکل زنده برگزار کنیم این امکان وجود نداشته باشد یا دانشجویان ما در مناطقی باشند که دسترسی به این فضا فراهم نشود. بنابراین کلاس‌ها به شکل ضبط شده نیز وجود دارد. اعضای هیات علمی می‌توانند کلاس‌های خود را ضبط کنند تا با آپلود کردن این کلاس‌ها از سامانه دانشجویان از این کلاس‌ها استفاده کنند.

دکتر نیلی تاکید کرد: سامانه یادگیری الکترونیکی ظرفیت‌های زیادی نیز دارد که می‌توان منابع درسی را در آن آپلود کرد و یا آزمون‌های کلاسی را می‌توانیم از طریق این سامانه برگزار کنیم. طبیعتا گفت‌وگو میان استاد و دانشجو وجود دارد که این امکان در کلاس‌های زنده به شکل برخط خواهد شد و در کلاس‌هایی که ضبط شده است نیز دانشجویان می‌توانند سوالات و ابهامات خود را در این سامانه ثبت کنند و اعضای هیات علمی نیز به آن پاسخ خواهد داد.

وی در خصوص برگزاری کلاس‌های عملی دانشجویان نیز گفت: برگزاری کلاس‌های عملی به شکل غیر حضوری فعلا مستثنی هستند. اگر چه این امر زمانبری است اما امیدواریم در آینده بتوانیم این آموزش‌ها را نیز به شیوه الکترونیک ادامه دهیم.اما کلاس‌های عملی دانشجویان و نحوه برنامه ریزی در این خصوص از طریق معاونت آموزشی دانشگاه اعلام خواهد شد.

انتهای پیام

منبع
isna
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز