دیوان‌عالی اجرای حکم اعدام محمد قبادلو در پرونده افساد فی‌الارض را متوقف کرد

Submitted on چ., 02/01/2023 - 11:26

برپایه گزارش خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، در پی درخواست اعاده دادرسی وکیل محمد قبادلو، در پرونده او با عنوان «افساد فی‌الارض از طریق اقدام گسترده علیه ماموران موتورسوار نیروی انتظامی» دیوان‌عالی کشور اجرای حکم اعدام این معترض خیابانی را متوقف کرد.

 دادگاه انقلاب تهران، این جوان ۲۲ ساله را متهم کرده‌بود که در پرونده اصابت خودروی سواری پیکان سفید رنگ که منجر به «کشته‌شدن استوار فرید کرم پور حسنوند، همچنین مجروح شدن ۵ مامور پلیس در تاریخ ۷ آبان ماه» شد مرتکب افساد فی‌الارض شده‌است.

محمد قبادلو در «دادگاه انقلاب» به اعدام محکوم شد، این در حالی بود که در مورد او پرونده‌ای دیگر نیز به اتهام قتل تشکیل شد. قبادلو در دومین پرونده‌ای که در مورد کشته‌شدن فرید کرم‌پور حسنوند، این‌بار در دادگاه کیفری یک تهران تنظیم شد، برپایه خبری که روز دوشنبه سوم بهمن‌ماه انتشار یافت، به «قصاص نفس» محکوم شد.

حکم قصاص صادرشده در این دادگاه، در پی فرجام‌خواهی در دیوان‌عالی کشور، لغو و برای بررسی دوباره به محکمه‌ای دیگر فرستاده شد.

حکم دادگاه تجدیدنظر در مورد این اتهام، هنوز اعلام نشده‌است.

اکنون برپایه همین انتظار تا رسیدن رای تجدیدنظر، قوه قضاییه اجرای حکم اعدام در پرونده دوم را نیز «تا زمان رسیدگی به پرونده قتل عمد یکی از ماموران فراجا متوقف کرده‌است».

روابط عمومی دیوان‌عالی کشور، روز چهارشنبه دوازدهم بهمن ماه تصریح کرد که اجرای حکم قصاص بر اجرای حکم افساد فی الارض تقدم دارد و تا بررسی پرونده «قصاص کرم‌پور» در دیوان عالی، اجرای حکم افساد فی الارض متوقف شده‌است.

پیش از این، یک‌بار در سوم دی‌ماه نیز دیوان‌عالی اعلام کرده‌بود که درخواست فرجام‌خواهی محمد قبادلو و سامان صیدی، مشهور به یاسین، پذیرفته شده‌است.

آن خبر اما ساعاتی بعد از انتشار، تغییر کرد و اعلام شد که حکم اعدام قبادلو تایید شده‌است.

احکام اعدام در مورد این معترض جوان در حالی صادر شده‌بود که مادرش در شبکه‌های اجتماعی از ابتلای فرزند خود به «اختلال دوقطبی» خبر داده و گفته‌بود که او در ماه‌های اخیر از درمان خودداری کرده‌است.

محمدعلی قبادلو، پدر محمد نیز پیش‌تر در یک پیام ویدئویی گفته‌بود که جانباز شیمیایی و اعصاب روان است. او اظهار کرد که شرایطش در وضعیت «سلامت روان» محمد و ایجاد بیماری اختلال دوقطبی او تاثیر داشته‌است.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران تاکنون چهار جوان مشارکت‌کننده در اعتراضات خیابانی، محسن شکاری، مجیدرضا رهنورد، محمد مهدی کرمی و محمد حسینی را اعدام کرده‌است. شماری بسیار نیز همچنان در معرض خطر اعدام قرار دارند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز