رئیس کمیته دفاعی مجلس بریتانیا خواستار گشایش سفارت کشورش در کابل شد و گفت «افغانستان امروز نسبت به دهه ۷۰ میلادی صلح آمیزتر» است

Submitted on Mon, 07/17/2023 - 10:03

در حالی که جامعه جهانی هنوز امارت اسلامی خودخوانده گروه افراطی طالبان را به رسمیت نشناخته است، رئیس کمیته دفاعی مجلس و عضو ارشد حزب محافظه کار بریتانیا گفت که کشورش باید روابط نزدیکی با این گروه داشته باشد و با آن‌ها گفتگو کند.   

🔴 Britain should reopen its embassy in Kabul and start negotiating with the Taliban, the chairman of the defence select committee has saidhttps://t.co/vHGcIBT2ff

به گزارش روز یک‌شنبۀ دیلی تلگراف، توبیاس الوود که برادرش در سال ۲۰۰۲ میلادی به دست اسلامگرایان افراطی طرفدار القاعده در کشور اندونزی کشته شد، در ادامه افزود که او قصد حمایت از گروه طالبان را ندارد. به گفته وی، «برای جلوگیری از بی‌ثباتی، گسترش تروریزم در افغانستان و مهاجرت‌ گسترده مردم این کشور» بریتانیا باید با طالبان «همکاری» کند.

گروه تروریستی القاعده در سال ۲۰۰۲ یک سلسله بمب‌گذاری در اندونزی ترتیب داد که به کشته شدن ده‌ها شهروند بریتانیایی، از جمله کشته شدن  برادر توبیاس الوود منجر شد. در آن زمان، گروه طالبان و گروه القاعده رابطه نزدیکی با یکدیگر داشتند.

از سوی دیگر، با اینکه زنان و دختران افغانستانی در دو سال گذشته با از دست دادن حقوق خود در افغانستان تحت تسلط گروه طالبان از جامعه این کشور به‌صورت تدریجی حذف شدند، توبیاس الوود محدودیت‌های اتخاذ شده علیه زنان را نیز «مسئلۀ موقت» خواند. این در حالیست که شمار از چهره‌های برجسته جهانی تاکنون بارها این محدودیت‌ها را مصداق آپارتاید جنسیتی توصیف کرده‌اند. 

رئیس کمیته دفاعی مجلس بریتانیا در ادامه بدون اشاره به ممنوعیت رفتن به مکتب/مدرسه و دانشگاه برای دختران افغانستانی تصریح کرد که افغانستان کنونی نسبت به دهه ۷۰ میلادی صلح ‌آمیزتر است. طبق گفته‌های وی، زنان افغانستانی به‌خاطر نیازهای اقتصادی این کشور به کار باز خواهند گشت.

توبیاس الوود در پایان نسبت به نفوذ چین در افغانستان ابراز نگرانی کرد. رئیس کمیته دفاعی مجلس و عضو ارشد حزب محافظه کار بریتانیا معتقد است که افغانستان می‌تواند در آینده تبدیل به دست نشانده چین شود.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز