در پی کشف توطئه کودتا مقررات حمل سلاح در آلمان تشدید می شود

Submitted on ی., 12/11/2022 - 11:24

امروز، یکشنبه ١١ دسامبر، ٢٠ آذر، تارنمای هفته نامه اشپیگل به نقل از خانم نانسی فزر وزیر کشور آلمان نوشت: "افرادی که اخیرا به ظن طراحی کودتا در عملیات پلیس دستگیر شده اند، پریشانحال های بی خطر نیستند، بلکه مظنون به آماده شدن برای عملیات تروریستی هستند".

وی هشدار داد که امنیت آلمان از سوی افراد موسوم به "رایشبورگر" یا شهروند امپراطوری تهدید می شود. اداره فدرال حفاظت از قانون اساسی (سازمان امنیت داخلی) اعضای این گروه را در تازه ترین بررسی های خود ٢٣‬ هزار تن برآورد کرده که ٢٠٠٠ تن بیش از سال گذشته است.

دستگیری ٢٥ کودتاچی

روز چهارشنبه هفته گذشته پلیس فدرال آلمان در ١١ ایالت این کشور ده ها محل را مورد تفتیش قرار داد و ٢٥ تن را به ظن برنامه ریزی برای یک کودتای مسلحانه علیه دولت دستگیر کرد.

روز پنجشنبه اعلام شد که یک قاضی زن در برلین نیز، که تا دوره گذشته از سوی حزب راستگرای "آلترناتیو برای آلمان" عضو مجلس فدرال بوده، در این گروه عضویت داشته است. این قاضی متهم شد که در پایان دوران نمایندگی مجلس نیز، اسلحه ای را که در این مقام در اختیار داشت پس نداده است.

قاضی برلینی به ظن عضویت در توطئه کودتا علیه دولت از طریق اقدامات تروریستی، فعلا از کار برکنار شده و پرونده او از سوی دادگاه ایالتی برلین در دست بررسی است. کودتاچیان حتی تصمیم گرفته بودند در صورت پیروزی و تشکیل امپراطوری، یک بنگاه دار ٧٠ ساله را امپراطور آلمان معرفی کنند. این مرد خود را هاینریش سیزدهم می خواند.

کودتا، شوخی یا جدی؟

در میان مردم آلمان خبر کشف توطئه کودتا چندان جدی گرفته نشده است. آن ها افراد مظنون را مشتی پریشانحال خیالاتی می شناسند و تصور می کنند که دولت در مورد طرح آن ها اغراق می کند، اما وزیر کشور آلمان خانم نانسی فزر از آن ها به عنوان "یک گروه تروریستی خطرناک" برای امنیت آلمان نام برده و تجدید نظر در قانون حمل اسلحه را برای جلوگیری از خطرات مشابه ضروری دانسته است.

تارنمای هفته نامه اشپیگل به نقل از وزیرکشور آلمان نوشته است: "ده درصد اعضای گروه دست راستی طرفدار بازگشت به یک نظام خودکامه با الگوی امپراطوری آلمان در قرن نوزدهم، از نظر سازمان امنیت داخلی کشور آمادگی توسل به اقدامات خطرناک را دارند. شهروندان امپراطوری تنها ظرف یک سال گذشته مردکب ٢٣‬٩‬ عملیات خطرناک شده اند.

لغو ١٠٠٠ پروانه حمل سلاح

از نظر مقام های امنیتی آلمان گروه های راست و چپ افراطی خطر بالقوه برای امنیت این کشور محسوب می شوند، اما در مورد استفاده از اسلحه، دست راستی ها خطرناک تر هستند. دولت تاکنون پروانه حمل سلاح بیش از هزار شهروند امپراطوری یا "رایش بورگر" را لغو کرده است. 

آلمان دارای یکی از سخنگیرانه ترین قوانین حمل سلاح انفرادی است. این قانون در سال ٢٠٠١ با هدف حفظ امنیت شهروندان مورد تجدید نظر قرار گرفته است. در چارچوب قانون فعلی، شهروندان حداقل ١٨‬ ساله آلمان در شرایطی خاص با اخذ جواز حق دارند اسلحه انفرادی داشته باشند و آن را از جائی به جائی دیگر منتقل کنند، اما مجاز نیستند آن را به خود ببندند. در عین حال سلاح باید همواره خالی از فشنگ و قفل آن کشیده شده باشد.

نوع سلاح هائی نیز که افراد دارای جواز مجاز به حمل آن هستند در قانون حمل اسلحه آلمان با دقت تعیین شده و در جواز حمل قید می شود، تا صاحب پروانه نتواند اسلحه قوی تری را تهیه کند.

برپایه گزارش های رسمی در آلمان ٢ میلیون و ٣‬١٠ هزار تن دارای مجوز حمل سلاح هستند، اما تعداد سلاح های انفرادی در دست شهروندان از دوبرابر این هم بیشتر است و به ٥ میلیون و ٨‬٣‬٠ هزار می رسد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز