دیوان عالی اسرائیل قانونی شناختن ساخت و سازهای غیرمجاز در زمین‌های متعلق به فلسطینی‌ها را بی اعتبار اعلام کرد

Submitted on چ., 06/10/2020 - 12:49

براساس قوانین اسرائیل بیش از دو هزار واحد ساختمانی در شهرک‌های یهودی نشین کرانۀ باختری رود اردن به صورت غیرقانونی ساخته شده‌اند. دولت پیشین این کشور برای پرهیز از تخریب این بناها قانونی را در ۶ فوریه ٢٠١٧ به تصویب رساند. این قانون اجازه می‌داد ساختمان‌هائی که با «حسن نیت» اما بدون مجوز بر زمین‌های در مالکیت فلسطینی‌ها بنا شده بود با پرداخت بهای زمین، «قانونی» خوانده شود. دیوان عالی این کشور با هشت رای موافق در برابر یک رای مخالف این قانون را با «ارزش‌های قانون اساسی» اسرائیل دانست، زیرا حق مالکیت فلسطینی‌ها را نقض می‌کند و بگفتۀ این نهاد قضائی «به ایجاد تبعیض میان ساکنان اسرائیلی و فلسطینی این سرزمین می‌انجامد».

سازمان «عداله» که مدافع حقوق اقلیت عرب ساکن اسرائیل است، شمار دیگری از انجمن‌های فلسطینی و اسرائیلی و نیز شوراهای محلی لغو این قانون را از دیوان عالی اسرائیل خواسته بودند. تصمیم دادگاه به برخی از این سازمان‌ها امید می‌دهد که اجرای طرح الحاق بخشی از کرانۀ باختری رود اردن نیز با مانع حقوقی روبرو شود. سازمان «عداله» تاکید کرد که این تصمیم دیوان عالی نشان می‌دهد که «پارلمان نمی‌تواند قوانینی مغایر با حقوق بشردوستانۀ بین‌المللی» تصویب کند.

لیکود، حزب بنیامین نتانیاهو، اعلام کرد که قانون دیگری به این منظور تدوین و در پارلمان به تصویب خواهد رساند. با این حال، حزب «آبی سفید» که در ائتلاف دولتی شرکت دارد و رای موافق نمایندگان آن برای تصویب چنین قانونی ضروری است، تاکید کرد که این تصمیم دیوان عالی کشور را به اجرا می‌گذارد.

همزمان با اعلام این نظر، بنی گانتس، رهبر «آبی سفید» و وزیر دفاع اسرائیل با اشاره به همین طرح خواستار توجه به واکنش‌های بین‌المللی شد و پس از دیدار با رهبران شورای ساکنان کرانۀ غربی رود اردن، با انتشار بیانیه‌ای اظهار داشت که «هر اقدام دیپلماتیکی باید نظرات ساکنان محلی را در نظر گیرد» و به «توافق‌های بدست آمده با کشورهای دیگر و از جمله پیمان صلح با اردن» احترام بگذارد». بنی گانتس در بیانیۀ خود تاکید می‌کند که قراردادهای بین‌المللی «بمیزان بسیاری به امنیت و ثبات منطقه‌ای کمک می‌کند».

وزیر دفاع اسرائیل بشکل روشن تری اعلام کرد «پیش از آنکه دست به الحاق بزنیم، مسئولیت ما توسعۀ، تامین امنیت و تضمین برخورداری از یک زندگی عادی برای مناطقی است که مردم در آن بشکل قانونی زندگی می‌کنند».

بنی گانتس در بیانیۀ خود یادآوری می‌کند که «ایالات متحد آمریکا بهترین دوست اسرائیل است» و از این کشور در «زمینه‌های راهبردی تعیین کننده حمایت می‌کند و ما حافظ این همکاری و همراهی هستیم». این تاکید برای بسیاری از کارشناسان زندگی سیاسی اسرائیل اشاره به گرایش تازه آمریکا در فاصله گرفتن از طرح الحاق است. بگفتۀ آنان این تاکید هشداری است به بنیامین نتانیاهو تا از تلاش برای اقدام برخلاف نظر واشینگتن خودداری کند. گزارش‌های گوناگون رسانه‌ها حاکی از آنست که آمریکا دیگر با اقدام یکجانبه در این زمینه موافق نیست.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز