دو روس و یک اوکراینی در پیوند با سقوط هواپیمای مالزی در سال ۲۰۱۴ مجرم شناخته شدند

Submitted on پ., 11/17/2022 - 10:59

دادگاه هلند روز پنجشنبه دو فرد روسی و یک شهروند جدایی‌طلب اوکراینی طرفدار مسکو را در موضوع اتهام «قتل» ۲۹۸ نفر در حادثه سقوط هواپیمای مالزی در سال ۲۰۱۴ در خاک اوکراین مجرم شناخت و یک شهروند روسی دیگر را به دلیل نبود شواهد کافی تبرئه کرد.

رسیدگی به این پرونده در این دادگاه که در فرودگاه شیپخول آمستردام قرار دارد، بیش از دو سال به طول انجامید. هندریک استینهویس، قاضی این دادگاه هلندی گفت شواهد ارائه شده توسط دادستان ثابت کرد که هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ مالزی که از آمستردام به کوالالامپور پرواز می‌کرد با موشک بوک شلیک شده به دست شبه‌نظامیان اوکراینی طرفدار مسکو در ۱۷ ژوئیه ۲۰۱۴ سرنگون شد.

پس از این سقوط، قطعات جسدهای متلاشی شده مسافران روی زمین‌های کشاورزی و مزارع آفتابگردان پراکنده شد.

دادگاه هلند در نتیجه‌گیری خود که در بحبوحه جنگ روسیه در اوکراین مطرح شده، همچنین اعلام کرد که حمله از خاک جمهوری جدایی‌طلب و خودخوانده خلق دونتسک در شرق اوکراین انجام شده و مسکو کنترل کلی این منطقه را در اختیار داشته است.

دادستان هلند می‌گوید که سامانه پرتابگر موشک متعلق به تیپ ۵۳ موشکی ضد هوایی، یگانی از نیروهای مسلح روسیه مستقر در شهر کورسک بوده که پس از سرنگونی هواپیمای مالزی به محل قبلی بازگردانده شده است.

هیچ یک از متهمان در این محاکمه که از مارس ۲۰۲۰ آغاز شد در دادگاه حضور نیافتند و اگر محکوم شوند، بعید است به این زودی‌ها تن به مجازات بدهند. دادستان برای هر چهار نفر خواستار حبس ابد شده بود. دادستان‌ها و مظنونان دو هفته فرصت دارند تا اعتراض خود را مطرح کنند.

روز پنجشنبه صدها تن از اعضای خانواده افراد کشته شده برای شنیدن حکم به دادگاه رفته بودند.

مظنونان متهم به شلیک موشک نیستند، بلکه متهم به همکاری با یکدیگر برای رساندن آن به میدانی هستند که موشک از آنجا شلیک شده است. آنها متهم به همکاری در سقوط هواپیما و قتل همه سرنشینان آن هستند.

متهم ردیف اول این پرونده ایگور گیرکین، سرهنگ ۵۱ ساله پیشین سرویس امنیت فدرال روسیه است. او در زمان سرنگونی هواپیما، وزیر دفاع و فرمانده نیروهای مسلح جمهوری خودخوانده مردم دونتسک بود و هم اکنون نیز در جنگ روسیه علیه اوکراین شرکت دارد.

دیگر متهمان که از زیردستان گیرکین بودند، سرگئی دوبینسکی و لئونید خارچنکو نام دارند. به گفته دادستانی، خارچنکو اوکراینی فرمانده یک واحد رزمی شورشیان طرفدار روسیه بود که مستقیماً از دوبینسکی دستور می‌گرفت.

متهم تبرئه شده نیز اولگ پولاتوویس نام دارد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز