درخواست مهم آلمان از عراق درباره ایران / حفظ ارزش پول وظیفه مهم سیستم بانکی

Submitted on جمعه, 01/15/2021 - 00:50

به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

 

معاملات در بازار کاغذ رونق گرفت و قیمت کاغذ تحریر خارجی به علت کاهش موجودی و کمی عرضه هر کیلو چهار ریال گران شد.

قیمت کاغذ خارجی امروز در بازار تهران بدین قرار بود: کاغذ تحریر رومانی جور کیلویی 40 ریال، کاغذ گراف کیلویی 30 ریال، قیمت این نوع کاغذ قبلا کیلویی 24 ریال بود.

قیمت کاغذ مومی کیلویی 62 ریال که نسبت به هفته قبل 4 ریال ترقی کرده است.

روزنامه ورق از کیلویی 20 ریال به کیلویی 23 ریال رسید.

قیمت نقدی کاغذ تحریر و افست داخلی در بازار بدین قرار است:

کاغذ ورق 50 گرمی کیلویی 37.5 ریال، ورق 60 تا 70 گرمی کیلویی 35.5 ریال، 80 تا 110 گرمی کیلویی 32 ریال، کاغذ رول 60 و 70 گرمی کیلویی 33 ریال و کاغذ رول 80 تا 110 گرمی کیلویی 32 ریال.

در بودجه سال 1361 طرح‌های زودبازده، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام یا حلقه واسطه تولید از اعتبار و اولویت خاصی برخوردارند.

مهندس طهماسب مظاهری، معاون بودجه‌ریزی و نظارت سازمان برنامه بودجه در مورد بودجه نهادهای انقلابی و بازسازی مناطق جنگی گفت: برای سال 1361 متناسب با فعالیت‌ نهادها و اولویت طرح‌ها و برنامه‌های  ارائه‌شده ازسوی آنها و میزان امکانات، اعتبار در نظر گرفته‌ شده است.

وی به  منابع تامین درآمد بودجه اشاره کرد و گفت: درآمد بودجه از درآمدهای نفتی و مالیاتی و انحصارات دولت تشکیل می‌شود و سعی می‌شود درآمدهایی را که دولت از تولیدات به‌دست می‌آورد با بالا بردن سطح آنها افزایش دهد.

در مورد درآمدهای مالیاتی اشخاص نیز سعی شده است با بهره‌گیری از سیستم مالیاتی صحیح و با کمک نیروهای متعهد و مسوول نسبت به اخذ مالیات از مدعیان حقیقی مالیات اقدام شود.

مهندس مظاهری در مورد اینکه آیا بودجه سال 1361 دارای کسری خواهد بود یا خیر؟ گفت: به‌طور کلی این بودجه حدود 12 درصد کسری دارد و امیدواریم که از راه‌هایی غیر از سیستم بانکی ازجمله  - توسعه اقتصادی – افزایش فعالیت تولیدی و صادرات غیرنفتی کسری بودجه را تامین کنیم.

هانس دیتریش گنشر، وزیر امور خارجه آلمان از گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد مبنی‌بر متجاوز بودن عراق در جنگ تحمیلی حمایت کرد. وی گفت دولت آلمان از مساعی در جهت پرداخت غرامت ازسوی عراق به ایران پشتیبانی می‌کند. در اعلامیه مطبوعاتی وزارت امور خارجه آلمان که دیروز در «بن» منتشر شد، آمده است: هانس دیتریش گنشر در ملاقات با مهندس موسویان، سفیر جمهوری اسلامی ایران در «بن» که شب گذشته انجام گرفت، گفت: دولت آلمان از ا بتدای جنگ ایران و عراق، عراق را متجاوز خواند و بلافاصله پس از صدور قطعنامه 598 شورای امنیت سازمان ملل متحد از آن پشتیبانی کرد.

این گزارش همچنین حاکیست: در ملاقات گنشر با موسویان مسائل مربوط به سرنوشت دو گروگان آلمانی در لبنان نیز مطرح شد و سفیر جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که دولت ایران همچنان به تلاش‌های خود برای آزادی بدون قید و شرط این دو گروگان ادامه می‌دهد و امیدوار است به‌زودی این گروگان‌ها آزاد شوند.

حفظ ارزش پول وظیفه مهم سیستم بانکی

دکتر عادلی، رئیس‌کل بانک مرکزی در سمینار «بررسی مسائل شبکه بانک صادرات» با مقایسه سیاست‌های صنعتی کشورهای آمریکای لاتین و خاور دور در دهه 1980 گفت: یک کشور در حال توسعه باید اول به این فکر باشد که هر چیزی را برای فروش تولید کند و از این طریق درآمدی به‌دست آورد. یعنی اول به فکر درآمد باشد و چیزی را تولیدکند که درآمدزا باشد و ارز ایجاد کند.

ما نیز در آینده به صنعتی توجه خواهیم داشت که با توجه به نظام بانکی، سیاست‌های صنعتی و اقتصادی کشور بتواند درآمد ارزی مناسب ایجاد کند.

دکتر عادلی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد انسجام سیستم بانکی در دوران بازسازی گفت: سیستم بانکی وظیفه مهم حفظ ارزش پول کشور را به عهده دارد و باید اعتبارات را به‌طور صحیح و مناسب به بخش‌های لازم به مقدار لازم تزریق کند.

در این زمینه نیاز است که سیاست‌های پولی کشور از وحدت و انسجام کافی برخوردار باشند. این سیاست‌ها در هر کشوری تنها توسط بانک مرکزی آن کشور باید اعمال شود و طوری نباشد که هر کسی با توجه به نظریات خودش سیاست‌ها و بخشنامه‌های بانک مرکزی را تفسیر کند و هر کدام با نرخ خاصی اقدام به پرداخت تسهیلات کند.

بزرگ‌ترین مجتمع کود شیمیایی در بجنورد احداث خواهد شد

کمپانی‌های «تومن» و صنایع سنگین «کاوازاکی» به همراه شرکت مهندسی انگلیسی «کلاگ» در مناقصه احداث یک کارخانه عظیم کود شیمیایی در ایران برنده شدند.

براساس اطلاعات به‌دست آمده از منابع موثق این مجتمع که بزرگ‌ترین کارخانه تولید اوره و آمونیاک در ایران خواهد بود، با هزینه 46 میلیارد و 600 میلیون ین (معادل با 358 میلیون دلار) در شهر بجنورد در استان خراسان ساخته خواهد شد.

طبق طرح ارائه‌شده، کارخانه مذکور که ظرفیت سالانه آن برابر با 500 هزار تن اوره و 300 هزار تن آمونیاک خواهد بود، از گاز طبیعی منابع سرخس تغذیه خواهد کرد و در پاییز 1994 مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

گفتنی است 85 درصد هزینه احداث این مجتمع توسط بانک نیمه‌دولتی صادرات و واردات ژاپن تامین شده و وزارت تجارت بین‌المللی و صنایع ژاپن نیز پس از 13 سال وقفه برای اولین بار این معامله را تحت‌ پوشش بیمه دولتی قرار خواهد داد.

جمهوری فدرال یوگسلاوی از هم پاشید

جامعه اروپا دیروز کرواسی و اسلوونی را به‌عنوان کشورهای مستقل به رسمیت شناخت و به این ترتیب ضربه مهلکی بر فدراسیون یوگسلاوی وارد کرد.

رادیو کرواسی این تصمیم را یک رویداد بزرگ در تاریخ ملت کروات توصیف کرد و دولت فدرال یوگسلاوی آن را مغایر اصول حقوق بین‌المللی خواند.

وزیر خارجه بلژیک ضمن اعلام تصمیم این جامعه گفت که یوگسلاوی در حال فروپاشی است و فدراسیونی به نام یوگسلاوی دیگر وجود ندارد.

در حال حاضر صربستان و مونته‌نگرو تنها جمهوری‌هایی هستند که هنوز خود را به فدراسیون یوگسلاوی پایبند می‌دانند.

بوسنی هرزگوین و مقدونیه دو جمهوری دیگر نیز اعلام استقلال کرده‌اند، اما جامعه اروپا به علت ترکیب قومی بوسنی و مخالفت یونان با استقلال مقدونیه از شناسایی این دو منطقه خودداری کرده است.

وزیر نفت گفت: سهم گاز در سبد انرژی کشور از 40 درصد عبور کرده و شرایط لازم برای صدور گاز ایران به بازارهای بین‌المللی فراهم است.

بیژن زنگنه در چهارمین کنفرانس نفت و گاز هند در دهلی نو با اشاره به نیاز هند به انرژی اظهار کرد: نزدیکی جغرافیایی ایران و هند راه را برای ایجاد یک اتحاد استراتژیک میان دو کشور از نطقه‌نظر انرژی فراهم می‌کند.

وی گفت: با ایجاد یک خط لوله به طول 2670 کیلومتر از ایران به هند، گاز طبیعی به‌طور مستقیم به خط لوله هند قابل‌وصل خواهد بود.

زنگنه ادامه داد: ایران با درک منافع ملی و شناسایی نیازهای انرژی هند آمادگی دارد که در بلندمدت به‌عنوان یک عرضه‌کننده قابل‌اتکا احتیاجات هند به نفت و گاز مطرح باشد.

دولت 110 هزار میلیارد ریال مالیات شرکت پتروشیمی را بخشید

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: دولت در لایحه بودجه سال 1381 کل کشور 110 هزار میلیارد ریال مالیات سال‌های 1373 تا 1378 شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت‌های تابعه آن را بخشیده است.

سیدرضا نوروززاده، نماینده مردم اسفراین با بیان این مطلب افزود: این بخشیدگی مالیاتی به شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت‌های تابعه می‌‌کند تا آنها در جهت سرمایه‌گذاری و اتمام طرح پتروشیمی گام بردارند.

نمایندگان بخش خصوصی با حمایت از تصمیم شورای پول و اعتبار در افزایش نرخ سود سپرده‌ها تاکید کردند: افزایش این نرخ‌ها در شرایط کنونی می‌تواند به هدایت نقدینگی به‌سوی بانک‌ها و ثبات‌بخشی در بازار ارز منجر شود.

حمایت بخش خصوصی پس از استقبال کارشناسان از تصمیم شورای پول و اعتبار صورت می‌گیرد. اما برخی کارشناسان اعتقاد دارند اهمیت حمایت بخش خصوصی به‌عنوان یک وجه این تصمیم شایسته تقدیر و تامل است.

محمد نهاوندیان، رئیس اتاق ایران با اشاره به سیاست کاهش نرخ سود تسهیلات در سال‌های اخیر گفت: این سیاست گرچه مطلوب نظر بخش خصوصی است، اما باید در شرایطی چنین تصمیمی اتخاذ شود که با واقعیت‌های اقتصادی جامعه همخوانی داشته باشد.

به گفته وی نرخ تورم یکی از علامت‌های فضای واقعی اقتصاد به سیاست‌گذاران است و بر این اساس در شرایط تورمی نمی‌توان بر پایین بودن نرخ سود تسهیلات اصرار کرد.

 

منبع
eghtesadnews
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز