درخت ناسا و تولید اکسیژن در مریخ

Submitted on س., 08/04/2020 - 01:19

به گزارش رسانه هدهد کانادا٫ جدیدترین ابزار تکنولوژی دنیا٫ پنج‌شنبه‌ی گذشته به‌ وسیله‌ی کاوشگر ناسا به‌نام《پشتکار》برای تولید اکسیژن در مریخ به این سیاره فرستاده شد. این ابزارها از هلی‌کوپترهای کوچک تا دوربین‌های تصویربرداری حرفه‌ای، متنوع هستند.

از جمله مهمترین ابزارهای همراه کاوشگر ناسا دستگاهی اکسیژن‌ ساز بود که به‌خاطر نوع فعالیت‌اش《درخت》 نامیده شد.

این دستگاه محصول دانشگاه‌ MIT آمریکا و موسسه نیلز بور دانشگاه کپنهاگِ دانمارک است. وزن آن ۱۵ کیلوگرم بوده و در آزمایشگاه٫ پیش‌رانش جت موسسه ناسا در این کاوشگر قرار گرفته است.

البته نام اصلی آن موکسی (MOXIE) است اما همچون درخت گاز CO2 موجود در هوا را جذب کرده و در ازای آن اکسیژن به محیط می‌رساند.

جو مریخ بسیار رقیق‌تر از زمین است. به همین خاطر اکسیژن این سیاره نسبت به زمین بسیار کمتر است‌. زمین ۲۱ درصد و مریخ تنها ۲ درصد اکسیژن دارد‌.

اکسیژن از حیاتی‌ترین عناصر برای زندگی بلندمدت در هر سیاره‌ای است. از طرف دیگر، حمل کپسول‌ها و منابع اکسیژن نیز فضای زیادی برای انتقال به مریخ اشغال می‌کنند‌.

بنابراین دانشمندان از حمل این منابع منصرف شده و با احداث یک آزمایشگاه کوچک در مریخ، به تولید مستقیم اکسیژن در همان سیاره اقدام کردند.

سپس با تبدیل اکسیژن به O2، هر دو مولکول را در جو آزاد می‌کند.

این مونوکسید کربن برای جو خطرناک نیست. به گفته‌ی یکی از محققین ارشد ساخت موکسی، مایکل هکت، این مونوکسید کربن در جو با مقدار کمی از اکسیژن ترکیب شده و دی اکسید کربن تولید می‌کند. بنابراین مثل یک چرخه، این گاز مجددا به دستگاه بازمیگردد.

توان این دستگاه برای تولید اکسیژن در شرایط مناسب، ۱۰ گرم در ساعت است. این حجم اکسیژن در ۱.۲ مترمکعب از جو زمین یافت می‌‌شود. از طرفی هر انسان در شبانه روز به ۱۹ متر مکعب اکسیژن نیاز دارد. بنابراین توان این دستگاه فعلا برای حیات طولانی مدت بشر کافی نیست.

این درخت اکسیژن ساز از ۱۸ فوریه ۲۰۲۱ که کاوشگر ناسا در مریخ فرود می‌آید، فرایند اکسیژن سازی را آغاز خواهد کرد‌.

اگر پیش‌بینی‌های دانشمندان درست باشد، موکسی می‌تواند در طی زمان حجم اکسیژن مریخ را افزایش داده و بستر مناسبی برای حیات بشر فراهم کند.

بیشتر بخوانید:

منبع خبر: یورونیوز

منبع
hodhod

بیشترین بازدید اخبار امروز