در پی واشنگتن، پاریس نیز تقاضای آتش‌بس در غزّه را به شورای امنیت می‌برد

Submitted on جمعه, 03/22/2024 - 01:22

روز پنجشنبه ۲ فروردین،  کریستف لوموان، معاون سخنگوی وزارت أمور خارجۀ فرانسه، با اشاره به ادامۀ جنگ در غزه گفت: «ما معتقدیم زمان آن فرا رسیده که ابتکارات تازه‌ای در شورای امنیت طرح شود.»

این در حالی است که مذاکرات و میانجی‌گری‌ها در جهت برقراری یک آتش‌بس ولو موقت در غزه هنوز به نتیجۀ چندانی نرسیده است.

کریستف لوموان گفت که وزیر خارجۀ فرانسه روز گذشته در گفتگو با همتایان مصری، اردنی، الجزایری و فلسطینی خود، نحوۀ ارائۀ پیشنهاد قطعنامه را بررسی کرده است.

پیش‌نویس یک قطعنامه بعد از ارائه به شورای امنیت سازمان ملل به رأی گذاشته می‌شود. اما  پنج عضو دائمی شورای امنیت – آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا – دارای حق وتو هستند و هریک می‌توانند به تنهایی پیشنهاد را رد کنند.

واشنگتن که تاکنون با همۀ پیشنهادهای آتش‌بس در شورای امنیت مخالفت کرده بود، اینک برای نخستین بار خود پیشقدم شده و طرح قطعنامه‌ای را در این جهت ارائه داده است.

به درستی مشخص نیست که پاریس موضوع پیشنهاد قطعنامه را با هماهنگی قبلی با واشنگتن مطرح کرده است یا خیر. کریستف لوموان در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران، «فقدان هماهنگی» میان آمریکا و فرانسه را رد کرد اما توضیح بیشتری در این باره نداد. او در عین حال گفت که دقیقاً معلوم نیست پیشنهاد فرانسه چه زمانی آماده می‌شود.

با اینحال به نظر می‌رسد که این بار ارادۀ مشترکی میان آمریکا و چند کشور اروپایی شکل گرفته تا تقاضای آتش‌بس را از طریق شورای امنیت سازمان ملل تحمیل کنند.

شب گذشته، آنتونی بلینکن، وزیر أمور خارجۀ آمریکا که به عربستان رفته بود گفت که توافق میان اسرائیل و حماس نزدیک است و اختلاف نظرها به تدریج رفع می‌شود.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز