در پی توافق تهران و ریاض، حوثی‌های یمن مذاکره برای مبادلۀ زندانی را از سر گرفتند

Submitted on ش., 03/11/2023 - 07:37

روز شنبه بیستم اسفند، نمایندگان سازمان ملل در ژنو از دو طرف خواستند که مذاکرات را جدی بگیرند. علاوه بر سازمان ملل، کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ نیز وظیفۀ سرپرستی مذاکره را به عهده دارد.

این نخستین بار نیست که حوثی‌ها - که از سوی جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌شوند – با دولت قانونی یمن گفتگو می‌کنند. اما نتایج این گفتگوها تاکنون امیدوارکننده نبوده است. با اینحال سازمان ملل موفق شده که طی ده ماه اخیر کم و بیش آتش‌بس را حفظ کند.

توافقنامۀ مبادلۀ زندانی میان دو طرف  حدود پنج سال قبل در استکهلم امضا شد ولی از آن زمان تاکنون، پیامد عملی نداشته و مذاکرات هر بار به بن‌بست رسیده است. به همین دلیل این بار هانس گروندبرگ، نمایندۀ سازمان ملل تأکید کرده که طرفین باید گفتگوها را جدی بگیرند.

در صورتی که دو حامی بزرگ دولت یمن و حوثی‌ها – یعنی عربستان و ایران – بتوانند روابط خود را بهبود بخشند، به احتمال بسیار زیاد مسیر صلح در یمن نیز گشوده خواهد شد.

قرار است مذاکراتی که روز شنبه در ژنو آغاز شد، یازده روز طول بکشد. این هفتمین بار است که دو طرف برای آزادی زندانیان جنگی بر سر یک میز می‌نشینند. اما از سال ۲٠۲٠ که تعدادی از زندانیان آزاد شدند، هر بار گفتگوها بی‌نتیجه مانده است.

این بار آقای هانس گروندبرگ بدون آن که به توافق تهران و ریاض اشاره‌ای بکند گفت: «با نزدیک شدن ماه رمضان، من از طرفین می‌خواهم که به تعهدات خود عمل کنند و به فکر هزاران خانوادۀ یمنی باشند که مدتهاست آزادی عزیزان‌شان را انتظار می‌کشند». امسال ماه رمضان با فروردین‌ماه مصادف شده است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز