تحقق پیش بینی ایران استار درباره ترکیدن حباب بازار بورس در ایران/ عقبگرد شاخص کل بورس تهران

Submitted on Mon, 05/18/2020 - 00:58
 ایران استار در هفته‌های گذشته در دو گزارش مجزا رشد بازار بورس در تهران را با توجه به شرایط اقتصادی ایران غیرطبیعی خوانده بود و همچنین نوشت که دولت ایران قصد دارد با حربه های مختلف از جمله استفاده از اهرم آزادسازی سهام عدالت و ایجاد سهام صندوق قابل معامله در بورس به نوعی برای جمع کردن سرمایه مردم و جبران کسری بودجه خودش دانه‌پاشی کند. با همین تحلیل‌ها پیش بینی کردیم که  رشد بازار بورس دولت مستعجل است و به هموطنان داخل و خارج کشور توصیه کردیم از ورود به این بازار با سرمایه سنگین خودداری کنند. حالا با گذشت کمتر از دوهفته از انتشار این گزارش‌ها آهسته آهسته نشانه‌هایی در حال آشکار شدن است که حاکی از درستی تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های ایران استار است.
 
افت شاخص کل بورس تهران
برپایه اخبار منتشر شده در ایران،  بورس تهران دیروز چهارمین افت متوالی خود را پشت سرگذاشت. شاخص کل بورس تهران پس از جهش ۱۱۲ درصدی در دو ماه گذشته، طی چهار روز کاری گذشته ۷۹ هزار و ۸۸۰ واحد معادل ۷.۶ درصد کاهش یافته است.
به نوشته رسانه‌های ایران این نخستین افت محسوس شاخص از اواسط اسفندماه گذشته تا کنون محسوب می‌شود که شاخص در جریان پنج روز کاری ۶۰ هزار ۷۶۲ واحد معادل ۱۰.۹ درصد تنزل کرد. پیش از آن هم در نیمه دی ماه شاخص کل ۳۰ هزارو ۲۹۲ واحد نزدیک به ۷.۹ درصد پایین آمده بود. هفته سوم مهرماه پیش نیز این شاخص ۲۴ هزار و ۷۹۹ واحد معادل ۷.۶ درصد کاهش یافته بود.
شاخص بورس نیز عددی است که بیانگر وضعیت کلی بورس و روند رشد و یا افت این بازار است. به عبارت دیگر شاخص کل تغییرات قیمت سهام و سودهای سالیانه‌ای را که شرکت‌ها به شما پرداخت می‌کنند، محاسبه می‌کند و با عنوان شاخص قیمت و بازده نقدی نیز شناخته می‌شود. مثلا اگر شاخص کل بورس در طی یک سال از عدد ۸۰هزار به ۱۲۰ هزار واحد برسد، نشان‌دهنده این است که میانگین بازدهی بورس  در آن سال برابر با ۵۰درصد بوده است.
درباره بازار بورس ایران اما ایران استار پیشتر نوشته بود که رشد عجیب و چهار نعل شاخص بورس در دو سال ابتدایی سال ۱۳۹۹ مصنوعی و توام با عملیات خاص دولت و همچنین شگردهای تبلیغاتی و به اصطلاح حباب گونه است. به هرحال بهای بسیاری از سهم‌ها در سیر نزولی بازار بورس تهران بین ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش یافت و احساس ترس از تداوم ریزش را در کسانی ایجاد کرده است که پس از تبلیغات گسترده دولتی و برای جلوگیری از سقوط ارزش سرمایه‌اشان وارد بازار بورس  تهران  شده بودند.
 
توجیه با منطق کار، کار انگلیسی‌هاست!
علی صحرائی مدیرعامل شرکت بورس تهران در واکنش به افت شاخص بازار بورس تهران و تشکیل صف فروش سهام توجیه جالبی دارد. وی  گفته است:«هفته‌هایی بوده که شاخص کل در تمام روزهای آن صعود کرده است. در این شرایط طبیعی است که برخی شناسایی سود ‌کنند و اقدام به فروش سهام خود در شرایطی که سود کرده‌اند، بکنند.»
صحرایی در عین حال به نکته دیگری هم اشاره می‌کند که بیشتر شبیه حکایت دایی جان ناپلئون و مثل معروف«کار، کار انگلیسی‌هاست»شبیه است. وی کاهش شاخاص کل بورس را به گردن نقش فضای مجازی و برخی رسانه‌ها انداخته و گفته است:« در این میان فضای مجازی و برخی رسانه‌ها هم با اینکه بورس کشور مورد توجه قرار بگیرد موافق نیستند و بر حبابی بودن بورس تاکید می‌کنند. این موضوع در ذهن مخاطبان بی‌اثر نیست.»
 به هرحال این نوع توجیه موضوع از سوی مسئولان بورس در ایران که توام با نادیده گرفتن نقش ۱۰۰ درصدی دولت در رشد حبابی این بازار است به نوعی تایید می‌کند که رضد پیشین و سقوط فعلی بازار بورس بر پایه یک سناریوی از پیش تعیین شده دولتی است و نه بر آمده از منطق صحیح عرضه و تقاضا در یک بازار متعادل و قابل پیش بینی.
یادآوری می‌کنیم توجه ایران استار به موضوع رشد حبابی بازار بورس تهران از این جهت بود که می‌دانیم بسیاری از ایرانیان خارج از کشور و هموطنان در داخل ایران تا چه حد نگران از دست رفتن ارزش سرمایه خودشان هستند و از طرفی به دنبال مسیرها و تصمیم‌هایی می‌روند تا مانع آن شوند. امیدواریم با انتشار این گزارش‌ها و پیگیری‌ها   بتوانیم به اندازه خودمان به هموطنان در اتخاذ تصمیم های آگاهانه کمک کرده باشیم.
 
 
منبع
iranstar

بیشترین بازدید اخبار امروز