در ملاقات با رئیسی، شی جین‌پینگ خواستار حل سریع و مناسب پروندۀ اتمی ایران شد

Submitted on س., 02/14/2023 - 09:47

به گزارش تلویزیون دولتی چین، در این ملاقات، شی جین پینگ گفت که پکن همچنان به شرکت سازندۀ خود در مذاکرات مربوط به احیای برجام ادامه می‌دهد.

به گفتۀ آژانس بین المللی انرژی اتمی حکومت ایران اورانیوم لازم برای تولید چند بمب اتمی را ذخیره کرده است. برنامۀ اتمی ایران مهمترین منشاء نگرانی کشورهای عرب منطقه و همچنین دولت پکن و تجارت و سرمایه گذاری در خاورمیانه است.  

پیش از سفر به پکن، ابراهیم رئیسی با انتشار مقاله‌ای در روزنامۀ دولتی چین، "خلق"، نوشت که پکن و تهران معتقدند که یکجانبه‌گرایی و تدابیر خشن نظیر "تحریم‌های ناعادلانه" دلایل اصلی بحران‌ها و ناامنی ها در جهان هستند.

رئیس جمهوری چین نیز متقابلاً امروز گفت که دولت پکن صرف‌نظر از تحول اوضاع بین‌المللی و منطقه‌ای به توسعۀ همکاری خدشه‌ناپذیر دوستانۀ خود با ایران و همچنین همکاری راهبردی با این کشور ادامه می‌دهد.

به گفتۀ تلویزیون دولتی چین در این ملاقات شی جین‌پینگ همچنین اظهار داشت : در مقابل اوضاع پیچیدۀ ناشی از تحولات جهانی، دوره و تاریخ، دو کشور چین و ایران از یکدیگر پشتیبانی و همبستگی و همکاری خود را نیز اعلام می‌کنند.

به گفتۀ تلویزیون دولتی چین، دو کشور شماری اسناد همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های کشاورزی، بازرگانی، گردشگری، بهداشت، حفاظت از محیط زیست، فرهنگ، ورزش و امدادرسانی در مقابل فجایع طبیعی امضا کردند.      

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز