در آستانه‌ی خشکسالی دیگر، مساله حقابه میان کابل و تهران بازهم داغ و جنجالی شده است

Submitted on جمعه, 05/19/2023 - 06:21

هرچه به فصل تابستان که در سال‌های پسین همراه با خشکسالی‌های گسترده‌ و زیا‌ن‌بار در ایران و افغانستان بوده، نزدیک‌تر می‌شویم، جنجال بر سر حقابه میان کابل و تهران نیز جدی‌تر و شدیدتر می‌شود.

در ادامه سلسله‌ از تبادل کلمات میان تهران و طالبان که اخیرا لحن تهدیدآمیزی نیز به خود گرفته، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، اظهارات پسین ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران را «نامناسب و زیان‌آور» خوانده و تاکید کرده که کارگیری از چنین ادبیاتی، «به نفع هیچ طرفی نیست و باید تکرار نگردد.»

سخنگوی طالبان در اعلامیه خود گفته که برای دادن حقابه ایران از رود هلمند، طالبان همچنان به معاهده نیم‌قرن پیش برای عملی کردن «تعهدات انجام‌شده» آن متعهد هستند.

سخنگوی طالبان تاکید کرده که به دلیل خشکسالی‌های سال‌های پسین، آب رود هلمند نیز پایین آمده و اینک آب کافی وجود ندارد.

اندکی بعدتر از این واکنش سخنگوی طالبان، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در برگه توئیتر خود نوشت که «ملاک بود و نبود آب،‌ بازدید فنی و عینی است و نه صدور بیانیه سیاسی.»

ایران اخیرا در نشست‌هایی که با مقام‌های طالبان داشته همواره بر زمینه‌سازی بازدید تیم فنی مشترک دو کشور از رود هلمند تاکید کرده است. درخواستی که تاکنون از سوی طالبان پذیرفته نشده است.

در همین حال، یکی از اعضای طالبان که خود را ژنرال مبین می‌نامد، در واکنش به اخطار رئیس جمهوری ایران، بشکه‌ای زرد رنگ را با آب پر کرده و به‌گونه کنایه‌آمیز از تهران خواسته که قهر نشود و بر طالبان حمله نکند.

در سال‌های پسین و پیش از رسیدن به قدرت، طالبان از «بشکه زرد» در بیشتر حملات انفجاری پیچیده خود بر نهادها و نیروهای امنیتی حکومت پیشین افغانستان استفاده کردند. این بشکه اینک تبدیل به نمادی از حملات انفجاری طالبان شده و مشخص نیست که این عضو طالبان آیا عمدا برای پاسخ به اخطار رئیس جمهوری ایران از این بشکه کار گرفته یا خیر. 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز