جان کری از اقدام خود در دیدار با محمد جواد ظریف دفاع کرد

Submitted on ی., 09/16/2018 - 00:09

جان کری از اقدام خود در دیدار با محمد جواد ظریف دفاع کرد

جان کری وزیر امور خارجه سابق آمریکا، دیدارهایش با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران را در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ تأیید کرد.
Photo : Reuters

واکنش‌ها در محافل سیاسی آمریکا پیرامون چگونگی دیدارهای جان کری وزیر امور خارجه سابق آمریکا و محمدجواد ظریف همچنان ادامه دارد. به دنبال انتشار توئیت انتقادی دونالد ترامپ که در آن دیدار کری با محمدجواد ظریف را «غیرقانونی» دانسته بود، جان کری روز جمعه ‌‌١٤ سپتامبر ساعاتی پس از انتشار تویئت رئیس جمهوری آمریکا، خطاب به دونالد ترامپ گفت: آقای رئیس جمهوری شما باید به جای ملاقات من با وزیر امور خارجه ایران، نگران دیدار "پل منافورت" با "رابرت مالر" باشید.

جان کری گفته است: اگر می‌خواهید چیزی درباره توافق هسته‌ای که جهان را امن‌تر کرد بیاموزید، کتاب جدید من به نام "هر روز موهبتی دیگر است" را بخوانید.
در برخی گزارش‌ها از قول کری نقل شده است که همه وزرای خارجه اسبق دیدارهایی دارند؛ ما مذاکره نکرده و در امر سیاست مداخله نمی‌کنیم؛ بلکه صحبت می‌کنیم و مباحثات مسئولانه‌ای درخصوص مسائل جهان داریم.

رئیس جمهوری آمریکا در توئیت خود نوشته بود که «جان کری با رژیم بسیار متخاصم ایران جلسات غیرقانونی داشته است که تنها می‌تواند کارهای بزرگی به زیان مردم آمریکا انجام دهد. ترامپ افزوده است که کری به آنها گفته تا منتظر پایان دولت ترامپ باشند.

جان کری روز چهارشنبه ٢١ شهریور/ ١٢ سپتامبر در یک مصاحبه رادیویی تائید کرد که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، چندین بار در حاشیه نشست‌های بین‌المللی با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرده است.
کری افزوده بود: به ظریف گفتم «شما تا پایان دوران ریاست جمهوری ترامپ صبر کنید». این سخنان جان کری با واکنش‌های انتقادآمیز در واشنگتن روبرو شد.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، روز شنبه ۲۴ شهریور/ ١۵ سپتامبر در یک نشست خبری در واشنگتن، با اشاره به دیدارهای جان کری با محمدجواد ظریف، این عمل وزیر امور خارجه‌ آمریکا را اقدامی «بی‌سابقه» دانست که به گفته وی، «این اقدام با سیاست‌های آمریکا مطابقت ندارد».
وزیر امور خارجه آمریکا افزود: «این که دیدارها قانونی است یا خیر را باید مرجع دیگری تعیین کند؛ اما من می‌توانم بگویم این کار آقای کری بدین معنا که وزیر خارجه سابق آمریکا با بزرگترین کشور حامی تروریسم گفت‌وگو کرده بی‌سابقه است».

مایک پمپئو یک بار دیگر بر لزوم برخورد با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در دیگر کشورها تأکید کرد و گفت همین چند روز پیش بود که نیروهای وابسته به سپاه پاسداران، به کنسولگری آمریکا در بصره عراق آسیب رساندند. پیش از سخنان مایک پمپئو یک معاون وزارت امور خارجه آمریکا نیز اقدام جان کری در دیدار با محمدجواد ظریف را عملی «ناشایست» توصیف کرده بود.

دبیرکل حزب کومله کردستان ایران، اتهام حمله به سفارت ایران در پاریس را تکذیب کرد

تصویر منتشر شده پس از حمله به سفارت ایران در پاریس
MEHR News Agency

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به حمله به سفارت ایران در پاریس، هشدار داد: لازم است فرانسه نسبت به حفاظت از کلیه اماکن دیپلماتیک ایران در آن کشور تمهیدات و اقدامات جدی و لازم بعمل آورد. گزارش‌ها حاکی از آن است که سفارت ایران در پاریس، روز جمعه ۱۴ سپتامبر/ ۲۳ شهریور هدف حمله قرار گرفته و خساراتی به ساختمان این سفارت وارد شده است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز شنبه ۱۵ سپتامبر، ضمن تائید گزارش مربوط به حمله به سفارت ایران در پاریس، گفت: «عصر روز جمعه تعداد اندکی از افراد معاند ضدایرانی، قصد تعرض و آسیب رساندن به ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس را داشتند که البته موفق به این کار نشدند و نتوانستند به داخل ساختمان سفارت وارد شوند».

به گفته بهرام قاسمی، حمله‌کنندگان با پرتاب اشیایی به سمت ساختمان سفارت، خساراتی به محل وارد کردند. همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ضمن انتقاد از پلیس فرانسه گفت: انتظار میرفت که پلیس فرانسه به هنگام حضور این مهاجمین در محل حاضر باشند اما آنان به موقع در محل حاضر نشدند.
این مقام ارشد وزارت امور خارجه ایران تأکید کرد: «موضوع تهاجم این گروه و عدم حضور بهنگام پلیس فرانسه، تحت بررسی و پیگیری است».

بهرام قاسمی، با بیان اینکه «پس از پیگیری‌های متعدد و حضور نیروهای ذیربط، تعدادی از مهاجمین توسط پلیس دستگیر شدند» تصریح کرد: ما خواستار محاکمه و مجازات این افراد و اعلام نتیجه از سوی مقامات ذیصلاح هستیم.

خبرگزاری‌های "تسنیم" و "فارس" که نخستین بار خبر مربوط به حمله به سفارت ایران در پاریس را منتشر کردند می‌گویند: معترضان به ساختمان سفارت سنگ پرتاب کرده و پرچم جمهوری اسلامی ایران را مورد تعرض قرار دادند. همین گزارش‌ها حاکی از شکسته شدن شیشه‌های ساختمان سفارت بر اثر این حمله است.

در تصاویری که از سوی خبرگزاری "فارس" منتشر شده است، تعدادی کامپیوتر در سطح پیاده‌رو دیده می‌شود که احتمال می‌رود این کامپیوترها بعنوان زباله در کنار خیابان قرار داشتند و معترضان آنها را به سوی سفارت ایران پرتاب کردند.

به گفته این دو خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران ایران، عاملان حمله به سفارت ایران در پاریس، از اعضا حزب کومله کردستان ایران بودند اما تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله را نپذیرفته است.

عبدالله مهتدی، دبیرکل حزب کومله کردستان ایران، در واکنش به گزارش خبرگزاری‌های "تسنیم" و "فارس"، در گفتگو با بخش فارسی رادیو بین‌المللی فرانسه، این موضوع را اتهام خوانده و هرگونه حمله یا سازماندهی برای حمله به سفارت ایران در پاریس یا هر نقطه دیگری از جهان را به شدت تکذیب کرد.

منبع
rfi

بیشترین بازدید اخبار امروز