در ادامه تنش‌ها میان طالبان با جمهوری اسلامی؛ دفاتر کمیته امداد در کابل، هرات و مزارشریف بسته شدند

Submitted on پ., 08/03/2023 - 11:30

سایت خبری جماران در گزارشی که پنج‌شنبه ۱۲ مرداد بر روی سایت خود منتشر کرده، نوشت طالبان فعالیت دفاتر «کمیته امداد امام خمینی» در شهرهای کابل، مزار شریف و هرات را متوقف کرده است.

به گفته این سایت خبری، مسئولان طالبان «بدون اطلاع قبلی و‌ بدون ارائه هیچ دلیل موجه و یا استناد حقوقی» برخی دفاتر این نهاد ایرانی حاضر در افغانستان را بسته‌اند. این گزارش می‌افزاید: «کمیته امداد در افغانستان از وزارت مربوطه ( کار) مجوز داشته و به وزارت اقتصاد هم مالیات پرداخت می‌کرده است».

جماران که به خانواده روح‌الله خمینی نزدیک است، در ادامه گزارش خود می‌نویسد برخورد طالبان با دفاتر کمیته امداد در افغانستان در حالی صورت گرفته که این گروه تاکنون برای فعالیت دفاتر خارجی با مسئولیت و ماموریت مشابه از کشورهای ترکیه، انگلیس، آلمان و  کانادا محدودیتی قائل نشده اند.

کمیته امداد از سال ۱۳۸۱ و پس از سقوط حکومت اول طالبان در شهرهای کابل، مزارشریف، هرات و زرنج فعالیت داشته است. به گفته جماران، نیروهای طالبان به نمایندگی کمیته امداد در شهر زرنج (مرکز ولایت نیمروز) که شهر مرزی با ایران است نیز مراجعه کرده‌اند اما ظواهر امر حاکی از این است که فعالیت این دفتر همچنان ادامه دارد.

فاطمه اشرفی، رییس هیات امنای «انجمن حامی» درباره فعالیت‌های کمیته امداد در افغانستان به جماران گفته است: « «طالبان از ماههای گذشته اجازه برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف برای زنان و دختران را لغو کردند و در روزهای اخیر کل خدمات دفاتر امداد در افغانستان از سوی طالبان متوقف شد بدون در نظر گرفتن اینکه اکثریت افراد تحت پوشش، مراکز امداد برایشان آخرین دریچه‌های امیدی بوده است که در صورت عدم دریافت حمایت‌ها، ادامه حیات و زندگی شرافتمندانه برایشان امکان پذیر نیست».

یک منبع سیاسی مطلع در کابل درباره چرایی برخورد جدید طالبان با فعالیت کمیته امداد در گفتگو با سایت خبری جماران این برخورد را در ادامه «سیاستهای محدودیت‌زای طالبان علیه ایران و تمدن ایرانی، فارسی زدایی، مقابله با شیعیان» قابل توجیه دانست.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز