داروهایی که تاکنون در درمان بیماری کرونا موثر واقع شده‌اند

Submitted on ش., 11/28/2020 - 00:36

کم کم به سالگرد شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان نزدیک می‌شویم. در این مدت دانشمندان واکسن‌ها و داروهای مختلفی را برای درمان این بیماری به کار گرفتند اما تا امروز هیچ درمانی کاملا موثر واقع نشده است. هنوز پزشکان کشورهای مختلف جهان مجبورند از چندین دارو که عمدتا از خانواده کورتیکواستروئیدها هستند برای کاهش رنجش بیماران استفاده کنند.

به گزارش رسانه هدهد کانادا، در این مدت غیر از این خانواده دارویی، از داروهای دیگری نظیر رمدیسیویر ها نیز استفاده شده اما تاثیرات آن رد شده است.  در ادامه به فهرستی از داروهای موثر بر کرونا که در این مدت اثر مثبت خود را بر التیام سختی‌های این بیماری نشان داده‌اند اشاره می‌کنیم.

توجه کنید که این فهرست به معنای استفاده خودسر بیماران برای درمان نیست و صرفا باید توسط پزشک معالج تجویز شوند تا نتیجه‌ بخش باشند.

این دارو تنها دارویی است که تا به امروز توانسته تعداد کشته‌های این بیماری را کاهش دهد. اما دگزامتازون و کورتیکوئید برای بیمارانی تجویز می‌شود که شرایطشان بحرانی‌ است و به اکسیژن کمکی نیازمند هستند.

طبق این دستور، آژانس دارویی اروپا و سازمان جهانی بهداشت از ماه سپتامبر با تکیه بر یک سری مطالعات در این زمینه که در بریتانیا صورت گرفته، برای بیماران دگزامتازون تجویز می‌کنند. اما پزشکان تاکیدشان بر این است که این دارو در ابتدای بیماری تجویز نشود. چون سیستم ایمنی را ضعیف کرده و صرفا باید در دوران بحرانی کرونا مصرف شود.

داروهای دیگری از این خانواده نظیر کورتیکوئیدها نیز برای درمان کرونا موثر واقع شده‌اند. توصیه سازمان جهانی بهداشت این است که مبتلایانی که علائم حادی از کرونا را دارند، کورتیکوئیدها را به طور منظم و با تجویز پزشک مصرف کنند.

داروهای ضد انعقادی نیز مثل کورتیکوئیدها برای بیمارانی تجویز می‌شود که علائم شدیدی دارند. این دارو از لخته شدن خون در بدن این بیماران جلوگیری می‌کند. لخته شدن خون از عوارض جدی و شدید این بیماری بی‌رحم است.

ایالت متحده در ابتدا از داروی رمدیسیویر شدیدا حمایت می‌کرد. هدف از ساخت این دارو، درمان ابولا بود اما نتوانست آنطور که باید در درمان کرونا موثر واقع شود. کمیسیون اروپا در روز ۸ اکتبر اعلام کرد که ۵۰۰ هزار دور از این دارو را با شرکت داروسازی گیلئا توافق کرده است. در ۲۲ اکتبر نیز آژانس دارویی آمریکا یک مجوز دائمی برای استفاده از آن صادر کرد. این دارو برای بیماران کرونایی تاثیری نداشت اما در سه ماهه سوم امسال توانست مبلغی معادل ۹۰۰ میلیون دلار برای این شرکت درآمد داشته باشد.

در تاریخ ۲۰ نوامبر سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که نباید از این دارو برای درمان افراد کرونایی استفاده شود. چرا که مانع از مرگ آنها نشده و از بروز علائم نیز جلوگیری نمی‌کند. این دارو فقط می‌توانست مدت بستری بیماران را از ۱۵ روز به ۱۱ روز برساند.

رمدیسیویر از داروهایی بود که در ایران بیشتر برای درمان کرونا مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دیگر داروهای رایج برای درمان این بیماری فاوی پیراویر و اکتمرا است. مقامات ایرانی اعلام کردند که در تلاش هستند تا دانش ساخت یک داروی چینی را وارد کنند. این دارو در چین توانسته بود کرونا را درمان کند.

این دارو از داروهای جنجالی برای درمان کرونا بود. چرا که در این اواخر مسائل سیاسی نیز به استفاده از آن مربوط شد. از حامیان اصلی این دارو ترامپ بود.

رائولت، پزشک جنجالی فرانسوی نیز این دارو را در ماه‌ها گذشته  بسیار تبلیغ کرد و در نهایت به دلیل تبلیغ این دارو که در حقیقت برای درمان مالاریاست، تحت پیگرد حقوقی در فرانسه قرار گرفت. وی متهم به ارتکاب به جرایمی از جمله دادن اطلاعات غلط به مردم، نقص اخلاق پزشکی، به خطر انداختن جان مردم جامعه و دادن امید کاذب شد.

طبق تحقیقات انجام شده در آزمایش‌های بالینی بریتانیا با مقیاس بزرگ، مشخص شد که این بیماری به هیچ وجه با هیدروکسی کلروکین درمان نمی‌شود.

این دارو برای درمان ایدز تولید شده است و تاثیری بر حال بیماران کرونایی ندارد. طبق آزمایش‌های انجام شده، کالترا مرگ و میرهای کرونایی را کاهش نداده و مشکلات تنفسی را بهبود نبخشیده است. این دارو حتی روی مدت بیماری و بستری افراد نیز بی‌تاثیر بوده است.

این دارو برای درمان روماتیسم مفصلی تولید شده است که برای درمان بیماران کرونایی نیز استفاده می‌شود. اثربخشی این دارو هنوز برای دانشمندان ثابت شده نیست. اما آنها امیدوارند که با استفاده از آن بتوانند التهاب این بیماری را کاهش دهند و از ورود بیماران به بخش حاد بیماری کرونا جلوگیری کنند. طبق اظهارات محققان امپریال کالج لندن در تاریخ ۱۹ ماه نوامبر، توسیلیزوماب تاثیرات مفیدی بر این بیماری دارد اما هنوز نمی‌توان به طور قطعی تاثیر آن را تایید کرد. این اطلاعات در حد مرحله مقدماتی آزمایشات است.

این دارو که موسوم به مونوکلونال است، در آزمایشگاه تولید و باید با تزریق وریدی باعث تقویت سیستم ایمنی علیه کرونا شود. ترامپ نیز در دوران معالجات خود برای درمان بیماری کرونا چنین محصولی از یک شرکت آمریکایی به نام رجنرون دریافت کرد.

مقامات بهداشت این کشور در شنبه گذشته مجوز استفاده اضطراری از آنتی بادی را برای کاهش بستری شدن مبتلایان و وخامت حال آنها صادر کرد. با این وجود، اثربخشی این دارو هنوز هم تحت مطالعه است و باید دقیق‌تر تایید شود.

همانطور که می‌دانید، در پلاسما درمانی باید پلاسمای خون افرادی که مبتلا به کرونا شده و بهبود پیدا کرده‌اند را به جهت ساخت آنتی بادی استخراج کرد. مطالعات مختلف ثابت کرده که برای درمان ویروس ابولا یا سارس که مثل ویروس کووید۱۹ از خانواده کرونا ویروس‌ها است، این روش موثر عمل کرده است. اما همه متخصصان معتقدند که برای تایید این روش باید آزمایشات بالینی بیشتری صورت گیرد.

منبع: یورونیوز

منبع
hodhod

بیشترین بازدید اخبار امروز