چرا پوتین مهمترین متحد خامنه‌ای از ادعای ارضی امارات دربارۀ جزایر ایران دفاع کرد؟

Submitted on ی., 08/13/2023 - 07:44

پژوهشگر فرانسوی در واقع به "گفتگوی راهبردی" مسکو با شورای همکاری خلیج فارس و اجلاس این شورا در ژوئیه گذشته اشاره کرده که طی آن مسکو رسماً "از تلاش ها و ابتکارهای امارات برای حل مسالمت آمیز اختلافات این کشور با ایران بر سر جزایر بوموسی و تنب‌های کوچک و بزرگ حمایت کرد."

فیلیو نوشته است که چرخش سیاسی روسیه که از نظر تهران مهمترین متحد جمهوری اسلامی ایران است رهبران این کشور را سخت نگران کرده است. به گمان پژوهشگر فرانسوی، پوتین باید میان حمایت پهپادی ایران از روسیه در جنگ اوکراین و  کمک‌های چشم‌گیر امارات به روسیه برای دور زدن تحریم‌های غرب یکی را برمی‌گزید، به ویژه حالا که روسیه موفق شده پهپادهای "شاهد" را خود سری‌سازی کرده و علیه اوکراین به کار بگیرد.

پژوهشگر فرانسوی افزوده است : اگر چه رئیس امارات، محمد بن زاید، در قبال جنگ اوکراین اعلام بی‌طرفی کرده است، اما، کلیه معاملات روسیه که نقش حیاتی برای ادامۀ تجاوز آن به اوکراین دارند عملاً در دوبی صورت می‌گیرند. دوبی عملاً به پناهگاه اولیگارش‌های وابسته به رژیم پوتین تبدیل شده است. از طریق بنادر دوبی روسیه با دور زدن تحریم‌های بین‌المللی نفت خود را می‌فروشد. در فاصلۀ ژانویه تا آوریل گذشته یک سوم صادرات نفت روسیه از طریق امارات میان دلال‌های بزرگ جهانی معامله شد. به گفتۀ پژوهشگر فرانسوی، دولت مسکو همچنین به کمک امارات برای دستیابی به تجهیزات حساس به ویژه ترکیبات و تجهیزات الکترونیکی سخت نیازمند است و تیرگی بازارهای مالی امارات عملیات پولشویی را برای دولت مسکو بسیار تسهیل می سازد.

به گفتۀ ژان-پی یر فیلیو به همین دلایل ولادیمیر پوتین تصمیم گرفت که در ژوئیه گذشته به ادعای ارضی همتای اماراتی خود دربارۀ جزایر سه‌گانۀ بوموسی و تنب‌های کوچک و بزرگ پاسخی رضایت بخش بدهد و با این اقدام حکومت ایران را ناراضی کند که در قیاس با امارات امتیازهای بسیار محدودی برای روسیه دارد.

ژان-پی یر فیلیو در ادامه تأکید کرده است : اتفاقاً این جمهوری اسلامی ایران است که سخت به روسیه نیازمند است. حکومت ایران به گفتۀ موّرخ فرانسوی به حمایت روسیه برای حفظ حضور بسیار پرهزینۀ خود در سوریه در کنار رژیم بشار اسد محتاج است، در حالی که جمهوری آذربایجان همزمان در مرزهای شمالی ایران سرگرم توسعۀ همکاری‌های نظامی با ترکیه و اسرائیل است. به گفتۀ فیلیو کل جهان در پی تطمیع امارات به واسطۀ رقابت فزایندۀ آن با عربستان محمد بن سلمان است.

ژان-پی‌یر فیلیو نوشته است که کرملین از غیبت محمد بن زاید در نشست اخیر اعراب در جده با حضور افتخاری رئیس جمهوری اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، بسیار خرسند شد.

ژان-پی یر فیلیو در پایان مقالۀ خود نوشته است : حمایت پوتین از ادعای ارضی محمد بن زاید در قبال جزایر سه‌گانۀ بوموسی و تنب‌های کوچک و بزرگ به مسکو امکان می‌دهد تا با کمترین هزینه امارات را به متحد راهبردی خود در جنگ با اوکراین تبدیل کند، در حالی که ریاض بیش از پیش به کی اف نزدیک می‌شود.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز