بین پلتفرم‌های رسانه های اجتماعی کانادایی‌ها کمترین اعتماد را به تیک تاک دارند

Submitted on ش., 03/11/2023 - 12:38

بین پلتفرم‌های رسانه‌ های اجتماعی کانادایی‌ها کمترین اعتماد را به تیک تاک دارند

نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد، باوجود اینکه تیک تاک سریع‌ترین رشد را در بین کانادایی‌ها داشته اما این پلتفرم کمترین میزان اعتماد را بین آنها در رسانه‌ های اجتماعی کانادا رارد.

به گزارش رسانه هدهد کانادا، نتایج پژوهشی که روز پنجشنبه توسط دانشگاه «متروپولیتن» تورنتو منتشر شد، نشان می‌دهد که کاربران این اپلیکیشن ویدیوی کوتاه در کانادا از سال ۲۰۱۹ تاکنون تقریباً سه برابر شده است. در عین حال، سطح اعتماد به این پلتفرم نیز از سال ۲۰۲۱ به طور قابل توجهی کاهش یافته است، به طوری که فقط یک دهم کانادایی‌ها به آن اعتماد دارند.

اکنون بی‌اعتمادی کانادایی‌ها به تیک تاک به گونه‌ای است که این برنامه به عنوان کم اعتمادترین رسانه اجتماعی در کانادا قلمداد می‌شود. و جایگزین فیس بوک شده است.

«سام آندری»، مدیر سیاست‌گذاری و تحقیقات دانشگاه «متروپولیتن» تورنتو، کاهش باور مردم به این برنامه‌ها را به دلیل رسوایی‌های متوالی آنها خواند و گفت: «در فیس بوک، خرابی داده‌های «کمبریج آنالیتیکا» در سال ۲۰۱۸ و ادعاهایی وجود داشت که نشان می‌داد این شرکت در انتخاب «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده و اجرای برگزیت نقش داشته است. در همین حال، سال گذشته نیز توییتر با انتخاب «ایلان ماسک» بعنوان مدیریت این اپلیکیشن بحث‌هایی را آغاز کرد که مورد خشم تبلیغ‌کنندگان و کاربران شد.

آندری افزود: «جنجال پیرامون تیک تاک و مالکان چینی آن و اینکه داده‌های ما به کجا می‌رود… مدتی است که مطرح شده است، بنابراین فکر می‌کنم این موضوع در آگاهی کانادایی‌ها رخنه کرده است.»

تحقیقات او بر اساس یک نظرسنجی آنلاین در ۲۰۲۲ از کانادایی بالای ۱۶ سال در ماه اکتبر و پیش از ممنوعیت استفاده از تیک تاک در نهادهای دولتی کانادا انجام شده است.

نگرانی‌ها در مورد این برنامه عمدتاً از این واقعیت ناشی می‌شود که شرکت مادر آن «ByteDance» در چین مستقر است، جایی که قوانین به این کشور اجازه می‌دهد تا دسترسی به داده‌های کاربر را درخواست کند.

این تحقیق همچنین در حالی انجام می‌شود که اپلیکیشن‌های رسانه‌ های اجتماعی با درخواست‌های فزاینده‌ای برای نظارت بر غول‌های فناوری دست‌وپنجه نرم می‌کنند. و چندین کشور قوانین مربوط به حریم خصوصی و ضد نفرت را بررسی می‌کنند.

با این وجود کانادایی‌ها همچنان از فضای مجازی و رسانه‌ های اجتماعی استفاده وسیع دارند از جمله حدود ۹۱ درصد از پاسخ‌دهندگان در این نظرسنجی از یوتیوب، ۸۲ درصدشان از فیس بوک، ۷۷ درصدشان از فیس بوک مسنجر و ۵۵ درصدشان از اینستاگرام استفاده می‌کنند.

زمانی که از پاسخ دهندگان در این نظرسنجی خواسته شد تا باورشان را در رابطه با تیک تاک، فیس بوک و توییتر بگویند، آنها کمترین سطح اعتماد را به تیک تاک ابراز داشتند.

و در مجموع اعتماد به این سه شرکت فناوری بسیار کمتر از نمونه‌های کانادایی آنها از جمله:

Canadian Tire، CBC/Radio-Canada، CTV، Tim Hortons، the Globe and Mail، Loblaws، Bell Canada و Shell  و همچنین غول‌های بین المللی از جمله گوگل، ویکی پدیا، مایکروسافت و اپل بود.

و در این میان فقط یک دهم شرکت‌کنندگان مورد بررسی گفته بودند که اعتماد بالایی به فیس بوک، تیک تاک یا توییتر دارند.

حدود ۵۰ درصد از پاسخ‌دهندگان نیز به تیک تاک اعتماد پایینی داشتند که نسبت به سال ۲۰۲۱ که ۳۶ درصد اعتماد داشتند کاهش یافته بود. و تنها هفت درصد از شرکت کنندگان اعتماد بالایی به این برنامه داشتند که از ۱۶ درصد در سال ۲۰۲۱ کاهش یافته است.

در رابطه با فیس بوک نیز ۴۲ درصد شرکت‌کنندگان نسبت به این پلتفرم ابراز بی‌اعتمادی کرده بودند که نسبت به سال قبل که این رقم ۳۷ درصد بود افزایش یافته بود.

حدود ۴۰ درصد نیز نسبت به توئیتر ابراز بی‌اعتمادی کرده بودند که در مقایسه با سال ۲۰۲۱ که این رقم ۳۱ درصد بود نیز افزایش یافته است.

منبع: یاهو

منبع
hodhod

بیشترین بازدید اخبار امروز