بیانیۀ وزارت ارشاد علیه فیلم «عنکبوت مقدس»؛ رئیس سازمان سینمایی خواستار برخورد با حواشی حضور هنرمندان در جشنوارۀ کن شد

Submitted on س., 05/31/2022 - 00:52

سازمان سینمایی وابسته به وزارت ارشاد جمهوری اسلامی ایران، با انتشار بیانیه‌ای در شامگاه یکشنبه هشتم خرداد، توجه جشنوارۀ کن به فیلم «عنکبوت مقدس» به کارگردانی علی عباسی فیلمساز ایرانی تبار مقیم دانمارک را اقدامی «سیاسی» دانست و آن را محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: «این بار نیز در جشنوارۀ فیلم کن که تحت سیطره و فرامین دولت فرانسه برگزار می‌شود شاهد آن بودیم که ساخته‌ای نه تنها صرفاً سیاسی بلکه شب‌نامه سخیف تصویری که ماحصل ذهن مشوش فردی دانمارکی ایرانی تبار و برآمده از زر استکبار است و به اعتقادات و ارزش‌های میلیون‌ها مسلمان و جمعیت عظیم شیعیان جهان توهین کرده، مورد توجه این جشنواره قرار گرفته است».

سازمان سینمایی وزارت ارشاد در ادامۀ این بیانیه مدعی شد: «این سیاهۀ تصویری با سوگیری اجتماعی، مذهبی و تحقیر باورهای آیینی ایرانی اسلامی درصدد است مسیری را برود که سلمان رشدی‌ها در آیات شیطانی و آتش زنندگان قرآن کریم رفته‌اند»

در ادامۀ این بیانیه آمده است: «فیلم موهوم عنکبوت مقدس با ارائه چهره‌ای مخدوش از جامعۀ ایرانی و با توهین آشکار به باورهای متعالی شیعیان، در حالی در این جشنواره مورد تقدیر قرار گرفته که با انتخاب سیاسی این اثر ضعیف، به عقیدۀ بسیاری از منتقدان و کارشناسان بین‌المللی، جای سوال مهمی در کارنامه حرفه‌ای این جشنواره بین المللی به جای گذاشته است».

‎سازمان سینمایی وزارت ارشاد در پایان این بیانیه، اقدام جشنواره کن مبنی بر توجه به فیلم «عنکبوت مقدس» را محکوم کرد و گفت: «فرانسه و جشنواره فیلم کن می‌بایست نسبت به احساسات جریحه دار شده میلیون‌ها شیعه مسلمان در جهان پاسخگو باشند و این لکه ننگ ضد فرهنگی را از کارنامه حرفه‌ای خود بزدایند».

از سوی دیگر، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران نیز با انتشار توئیتی کنایه‌آمیز نسبت به اهدای جایزۀ بهترین بازیگر زن جشنوارۀ کن به زهرا امیرابراهیمی برای فیلم «عنکبوت مقدس»، نوشت: «ایران به هنرمندانی افتخار می‌کند که زرق‌وبرق جشنواره‌های سیاست‌زده و تبلیغات رسانه‌های مزدور اجنبی‌پرست، آنان را در مقابل باورهای بلند ملت قهرمان قرار نمی‌دهد».

ایران زمین به هنرمندانی افتخار می کند که با عشق آل الله، قدرشناس ایثار حافظان امنیت و سربلندی سرزمین مان هستند. هنرمندانی که زرق و برق جشنواره های سیاست زده و تبلیغات رسانه های مزدور اجنبی پرست، آنان را در مقابل باورهای بلند ملت قهرمان قرار نمی دهد. #سلام_بر_امام_مهربانی

فیلم «عنکبوت مقدس» با الهام از ماجرای سعید حنایی قاتل زنجیره‌ای زنان خیابانی در مشهد، معروف به «قاتل عنکبوتی» ساخته شده است که در فاصلۀ مرداد ۷۹ تا مرداد ۸۰ مرتکب ۱۶ فقره قتل شد و سپس اعدام شد. وی خود را شخصی مذهبی معرفی کرده و انگیزۀ خود از ارتکاب به این قتل‌ها را پاکسازی جامعه از فساد و فحشا اعلام کرده بود.

رئیس سازمان سینمایی خواستار برخورد با «حواشی حضور هنرمندان» در جشنوارۀ کن شد

انتشار بیانیۀ سازمان سینمایی وزارت ارشاد علیه فیلم «عنکبوت مقدس»، ساعاتی پس از آن صورت گرفت که محمد خزاعی رئیس این سازمان، در واکنش به بوسۀ نوید محمدزاده و همسرش فرشته حسینی بر روی فرش قرمز فستیوال کن و نیز اظهارات انتقادآمیز پیمان معادی، سعید روستایی و ترانه علیدوستی در نشست خبری فیلم «برادران لیلا» در این جشنواره، خواستار برخورد شورای صیانت خانه سینما با «حواشی حضور هنرمندان در جشنوارۀ کن» شد.

رئیس سازمان سینمایی، با انتقاد از آن‌ چه به گفته او «ژست اپوزیسیونی» و «رفتار هنجارشکنانه هنرمندانِ ایرانی در جشنواره کن» بوده است، از مدیرعامل خانه سینما خواست تا به این حواشی رسیدگی و نتیجه را به شورای اخلاق حرفه‌ای ارائه کند.

خزاعی افزود: «اظهارات غیرفرهنگی و غیرسینمایی در کنفرانس‌های خبری و رسانه‌ای با انگیزه‌های سیاسی و نمایش ژست‌های اپوزیسیونی، هیچ‌گاه، مشروعیت و اعتبار بین‌المللی در پی نخواهد داشت»

ترانه علیدوستی در نشست خبری فیلم «برادران لیلا» در جشنواره کن گفته بود که پیش از این هم درباره رویدادهای جاری در ایران «موضع‌گیری» کرده و ‌»هزینه» آن را نیز پرداخته است».

فیلم «برادران لیلا» به نویسندگی و کارگردانی سعید روستایی که اظهارات عوامل آن مورد انتقاد رئیس سازمان سینمایی ایران قرار گرفته، برنده جایزۀ فدراسیون بین المللی منتقدان (فیپرشی) در حاشیۀ جشنوارۀ کن شد و سعید روستایی جایزه خود را به مردم آبادان تقدیم کرد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز