بیانیه مهم سخنگوی دولت درباره سقوط هواپیمای اوکراینی و شایعه برخورد موشک | جزئیات عملیات روانی آمریکا

Submitted on پ., 01/09/2020 - 18:15

بیانیه مهم سخنگوی دولت درباره سقوط هواپیمای اوکراینی و شایعه برخورد موشک | جزئیات عملیات روانی آمریکا
سخنگوی دولت درباره سقوط هواپیمای اوکراینی بیانیه‌ای صادر کرد.


سقوط بوئینگ
متن بیانیه دولت به شرح زیر است: ضمن ابراز تسلیت مجدد دولت جمهوری اسلامی ایران به خانواده های داغدیده حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی ذکر چند نکته ضروری است:

۱- اکنون سازمان هواپیمایی کشوری جمهوری اسلامی ایران کمیته بررسی سانحه را بر اساس مقررات ایکایو تشکیل داده است و با شفافیت، دقت و سرعت تمام با حضور و مشارکت کارشناسان از همه کشورهای مرتبط، این سانحه هوائی را از همه جوانب فنی و اجرائی بررسی و به طور کامل اطلاع رسانی خواهد کرد.

۲- طبق قواعد بین المللی، سازمان هواپیمایی کشوری از کشوری که سانحه در آن رخ داده است (ایران)، سازمان هواپیمایی کشوری از کشوری که صادر کننده گواهینامه صلاحیت پرواز است (اوکراین)، مالک هوایپما (اوکراین) کارخانه سازنده هواپیما (بوئینگ) و کارخانه سازنده موتور هواپیما (فرانسه) می توانند در فرایند تحقیق شرکت کنند. هم اکنون نماینده کشور اوکراین در ایران حضور دارد. ما از شرکت بوئینگ نیز می خواهیم نماینده خود را برای مشارکت در فرایند بررسی جعبه سیاه اعزام نمایند.

۳- از حضور کشورهای مرتبط دیگر که اتباع آنها در این حادثه تلخ جان باخته اند نیز در فرایند بررسی استقبال می کنیم.

۴- بنا به دستور رئیس جمهور نتیجه بررسی های فنی و کارشناسی، به طور منظم و سریع، به اطلاع عموم، بویژه خانواده های داغدار خواهد رسید.

۵-اعتقاد داریم این روشی اطمینان بخش برای همگان بویژه خانواده های داغدار خواهد بود.

۶- امروز به روش کاملا حساب شده و شناخته شده در عملیات روانی به نقل از یک منبع آگاه از پنتاگون که خواسته نامش فاش نشود خبر اصابت دو موشک به هواپیمای اوکراینی را با اب و تاب در رسانه ها منعکس کرده است. در اینده که مشخص شد این ادعای دروغ عاری از حقیقت است هیچ کس مسئولیت این دروغ بزرگ را بر عهده نخواهد گرفت.

۷- توصیه می کنیم دولت امریکا به جای دروغ پردازی و شکل دادن یک عملیات روانی، به نتایج بررسی کمیته های ذکر شده در بند بالا دقت نمایند.

۸- در انتها متاسفم که سیستم عملیات روانی دولت آمریکا و همراهان آگاه و ناآگاه انها با این دروغ پردازی ها بر زخم های جانکاه خانواده های داغدار نمک می پاشند و برای تامین اهداف خود در این عملیات روانی خانواده های قربانیان این حادثه را نیز قربانی می کنند.

واکنش سخنگوی وزارت خارجه به فضاسازی‌های مشکوک درباره سقوط هواپیمای اوکراینی | درخواست از نخست وزیر کانادا
سخنگوی وزارت خارجه گفت: ایران تحقیقات درباره علت سقوط هواپیمای اوکراینی را طبق استانداردهای بین المللی و ضوابط ایکائو آغاز و از اوکراین و کمپانی بوئینگ برای مشارکت در تحقیقات دعوت کرده است.


موسوی سخنگوی وزارت خارجه

به گزارش همشهری آنلاین، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به فضاسازی های مشکوکی که در خصوص سقوط هواپیمای اوکراینی توسط منابع غربی ایجاد شده است گفت: جمهوری اسلامی ایران تحقیقات در خصوص علت سقوط این هواپیما را طبق استانداردهای بین المللی و ضوابط ایکائو آغاز کرده و از کشور اوکراین به عنوان صاحب هواپیما و کمپانی بوئینگ به عنوان سازنده هواپیما برای مشارکت در تحقیقات دعوت به عمل آورده است.

سخنگوی وزارت خارجه با تسلیت دوباره به خانواده جانباختگان در این سانحه افزود: جمهوری اسلامی ایران از حضور کارشناسان کشورهایی که اتباع آنها در این سانحه دلخراش جان خود را از دست داده اند استقبال کرده و از نخست وزیر کانادا و هر دولتی که اطلاعاتی در این خصوص دارد درخواست می کند این اطلاعات را در اختیار کمیته بررسی سانحه مزبور در ایران قرار دهد.

واکنش یک مقام سازمان هواپیمایی به عکسی از کلاهک موشک منتسب به محل سقوط هواپیما | عکس جعلی است
رئیس کمیسیون بررسی سانحه سازمان هواپیمایی با بیان اینکه اولین جلسه بررسی سانحه بوئینگ ۷۳۷ اوکراینی با حضور تیم کارشناسی اوکراینی برگزار شد، گفت: عکسی که در آن کلاهک یک موشک نشان داده می‌شود، مربوط به سایت سانحه بوئینگ ۷۳۷ نیست.


سقوط بوئینگ

حسن رضایی‌فر درباره جلسه‌ای که امروز با حضور تیم بررسی سانحه اوکراین در سازمان هواپیمایی ایران درباره سانحه بوئینگ ۷۳۷ اوکراینی برگزار شد،‌ اظهار داشت: در این جلسه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، سفیر اوکراین در ایران، مسؤولان قضایی کشور و تیم بررسی سانحه ایران و اوکراین حضور داشتند.

وی ادامه داد: در این جلسه مقرر شد بررسی سانحه، بر اساس استانداردهای بین‌المللی و ایکائو و پیمان شیکاگو ‌انجام شود و از مسائل جانبی سوانح به دور باشیم؛ مقرر شد موضوعات سیاسی و منطقه‌ای در بررسی حادثه اصلاً مدنظر هیچ یک از طرفین نباشد و به صورت فنی و تکنیکی کار بررسی و دنبال شود.

رئیس کمیسیون بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری اضافه کرد: هر دو کمیسیون بررسی سانحه ایران و اوکراین روی این موضوع توافق کردند و مقرر شد سایت سانحه را نیز با همراهی یکدیگر ارزیابی کنیم و جعبه‌های سیاه نیز با همراهی یکدیگر ارزیابی، خوانده و پردازش شود.

رضایی‌فر با بیان اینکه جلسه‌ای که از صبح شروع شد کماکان ادامه دارد، اظهار داشت: دائماً در سازمان هواپیمایی کشوری تا حصول نتیجه و دستیابی به علت وقوع حادثه حضور داریم و جلسات برگزار می‌شود.

هیچ قطعه غیرمرتبطی با هواپیما در سایت سانحه نبود

رئیس کمیسیون بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری درباره انتشار عکسی از یک کلاهک موشک منتسب به محلی در اطراف سایت سانحه بوئینگ ۷۳۷ اظهار کرد: ما رسماً‌ این عکس را رد می‌کنیم.

وی توضیح داد: عکس مذکور ابتدا در یکی از سایت‌های خارجی و یک توئیتر ‌برای اولین بار منتشر شد که اینجانب به عنوان رئیس کمیسیون بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری در فضای مجازی،‌ با منتشرکننده آن توئیتر صحبت کردم و آنها هم در وب‌سایت خود رسماً اعلام کردند: «‌این عکس را از یک منبع غیرموثق گرفته بودند و رئیس کمیسیون بررسی سانحه این عکس را رد کرده است و اعلام کرده است که این عکس واقعیت ندارد».

رئیس کمیسیون بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری تأکید کرد: ما اصلاً در محل سایت سانحه، هیچ قطعه‌ای از موشک پیدا نکردیم.

منبع
hamshahrionline
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز