برنده جایزه برتر "ویزا برای تصویر": دیدن رنجهای مردم افغانستان آنقدر آزار دهنده بود که حتی نمی‌شد عکاسی کرد

Submitted on ی., 09/10/2023 - 04:40

ابراهیم نوروزی، عکاس ایرانی آسوشیتدپرس که جمعه گذشته، هشتم سپتامبر/ هفدهم شهریور، جایزه "ویزای طلا" سی و پنجمین دوره از فستیوال معتبر عکاسی خبری "ویزا برای تصویر" را به خود اختصاص داد، در گفتگویی با خبرنگار بخش فارسی رادیو بین المللی فرانسه که در حاشیه این جشنواره انجام شد، از دیده‌ها و تجربیات خود از زندگی در این کشور بحران زده طی شانزده ماهی که پس از روی کار آمدن طالبان در افغانستان گذرانده، می‌گوید.

او که دو ماه اول ورود خود به افغانستان را "بسیار سخت" توصیف می‌کند، می‌گوید: "دیدن رنجهای مردم آنقدر آزار دهنده بود که حتی نمی‌شد عکاسی کرد".

ابراهیم نوروزی از آن پس تلاش کرده است تا تصاویر خود از جوانب مختلف زندگی تحت سلطه طالبان در افغانستان را در قالب چندین سری، گرد هم آورده و در نهایت در مجموعه‌ای تحت عنوان "افغانستان غمگینترین کشور دنیا و بدترین کشور برای زنان" ارائه کند. 

وی با اشاره به تجربه شخصی خود در افغانستان، درباره انتخاب نام مجموعه عکس‌هایش که در این دوره از جشنواره "ویزا برای تصویر" پرپینیان به نمایش در آمده، می‌گوید: "همانطور که آمارهای رسمی هم تایید می‌کنند، متاسفانه افغانستان غمگینترین کشور دنیا ست و این تنها عنوانی بود که به ذهن می آمد و وجود داشت...".

این مجموعه شامل سوژه‌هایی است نظیر کودکان کار، اعتیاد، ورزش و تحصیل زنان و دختران و یا حتی قبرستانهای کابل که به گفته ابراهیم نوروزی در پی سالها جنگی که آنجا اتفاق افتاده، "آنقدر تعدادشان زیاد است که حتی مسوولین هم نمی‌دانند در این شهر چند قبرستان وجود دارد".

سی و پنجمین دوره از فستیوال معتبر عکاسی خبری "ویزا برای تصویر" که از دوم سپتامبر آغاز شده، تا هفدهم همین ماه در شهر پرپینیان واقع در جنوب فرانسه برگزار می‌شود.

برای دیدن ویدیوی مربوط به مصاحبه ار اف ای فارسی با ابراهیم نوروزی، روی تصویر این خبر کلیک کنید.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز