برای اولین بار توسط پزشکان کانادایی: انجام عمل جراحی آنوریسم مغزی بوسیله ربات

Submitted on Mon, 02/24/2020 - 00:36

برای اولین بار پزشکان کانادایی موفق به جراحی آنوریسم مغزی یک زن ۶۴ ساله بوسیله یک ربات مخصوص بیماری‌های مغزی و قلبی شدند.

به گزاش رسانه هدهد به نقل از devdiscourse، این روش درمان برای نخستین بار در کنفرانس سکته مغزی ۲۰۲۰ که توسط انجمن سکته مغزی آمریکا برگزار می‌شود معرفی شد.

در این روش محققان با یک سیستم رباتیک که سازگاری خاصی روی اعصاب و عروق دارد اقدام به جراحی آنوریسم مغزی می کنند.

جراحان از جمله جراحان بیمارستان غربی تورنتو، با استفاده از نرم افزارها و سازگاری‌های سخت افزاری موفق شدند رگ‌های خونی این بیمار را جراحی کنند.

ویتور مندز پریرا، سرپرست این تحقیق و از جراحان بیمارستان غربی تورنتو، انجام جراحی آنویسم مغزی داخل جمجه را قدمی بزرگ در مداخلات عصبی – عروقی خواند و گفت: این اولین تجربه ما برای رسیدن به روشهای عصبی عروقی از راه دور است.

محقق جراحی آنوریسم مغزی بیان کردند: در اولین مورد از این روش درمانی زنی ۶۴ ساله که در دیواره شریان یا آنوریسم مغز دچار ضعف شده بود صرفا با استفاده از بازوهای یک ربات جراحی شده است.

پیش بینی شده است در آینده این ربات قادر به جراحی از راه دور نیز باشد.

دکتر ویتور مندز پریرا افزود: مثلا من می توانم در بیمارستان خودم باشم ولی با این ربات در صدها یا هزاران کیلومتر آنطرف تر بیماری را جراحی کنم.

علاوه بر این بیمار، پزشکان موفق به جراحی ۵ بیمار دیگر مبتلا به آنوریسم مغزی شدند.

به گفته پریرا قابلیت ارائه مراقبت سریع از طریق رباتهای کنترل از راه دور برای جراحی های حساس مانند سکته مغزی در مناطق دور دست که نیاز به مراقبتهای ویژه است می تواند در بهبود بیماران در معرض خطر خیلی مهم و موثر باشد.

صفحه ویژه اخبار سلامت

منبع
hodhod

بیشترین بازدید اخبار امروز