بازداشت خشونت‌بار معترضان زاهدانی و شلیک به آن‌ها؛ مولوی عبدالحمید: ایران گنج دارد اما برخی نمی‌توانند نان بخرند

Submitted on جمعه, 01/27/2023 - 10:13

عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در سخنرانی روز جمعه در مسجد مکی این شهر، از جمله خواسته‌های مردم ایران را «عدالت، آزادی متعارف و مشروع» عنوان کرد.

مولوی عبدالحمید گفت که مردم ایران اجرای عدالت را حق خود می‌دانند. او همچنین «آزادی قلم، بیان و تحصن» و «امکان انتخاب مدیران توانمند برای اداره کشور» را از دیگر خواسته‌های مردم عنوان کرد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به این‌که قیمت دلار اکنون به «۴۵ هزار تومان» رسیده‌است، گفت که به‌دلیل گرانی، برخی توانایی خرید حتی یک شانه تخم‌مرغ یا یک مرغ را ندارند.

مولوی عبدالحمید، ایران را کشوری دارای گنج و نعمت‌های گوناگون برشمرد که برخی از شهروندانش از امکان خرید نان نیز برخوردار نیستند.

این پیشوای سنی‌مذهب طی سخنانی همچنین خواستار پایان یافتن جنگ در اوکراین، برقراری صلح در یمن و از سرگرفتن روابط دیپلماتیک جهان با افغانستان شد.

از دیگر نکاتی که در سخنرانی عبدالحمید به‌آن پرداخته شد «خواسته مردم ایران برای لغو مجازات اعدام» و نیز ملغاشدن حکم اعدام در عربستان، بود.

عبدالحمید اسماعیل‌زهی، با اشاره به این‌که اکنون یک همبستگی و اتحاد میان مردم سراسر ایران در مقابله با «ظلم و اجحاف» شکل گرفته، با یادکرد از مولوی محمدحسین گرگیج، استاد تفسیر، دیگر خواسته همه مردم ایران را «سعه صدر» در مورد او و «سایر علما و اندیشمندان» عنوان کرد.

در پی برگزاری نماز و باوجود حاکم بودن یک جو امنیتی در زاهدان، معترضان راهی خیابان شده و فریاد «مرگ بر بسیجی» همچنین «سفره ما خالیه، خامنه‌ای جانیه» و «مرگ بر خامنه‌ای» را سردادند.

حال وش/ امروز جمعه ۷ بهمن ماه ۱۴۰۱، ویدئویی از نیروهای نظامی سرکوب در زاهدان که معترضان را در اطراف مسجد مکی محاصره کرده اند وانتظامات مسجد با تشکیل زنجیره انسانی در حال محافظت از معترضان هستند.#نه_به_کشتار_بلوچها#مهسا_امینی pic.twitter.com/ChlohZmvID

گروه رسانه ای «حال وش» که از جمله در حوزه مسائل «استان سیستان و بلوچستان، اهل سنت و اقلیت‌های قومی‌ملی ایران» فعالیت می‌کند، خبر داد که این تظاهرات با واکنش ماموران مواجه شده‌است.

برپایه گزارش حال وش، نیروهای حکومتی به‌سوی معترضان و برخی از خانه‌ها در شماری از مناطق زاهدان «تیراندازی» کرده و همچنین «گاز اشک‌آور» پرتاب کرده‌اند.

گزارش‌های تکمیلی حاکی است که مامورها، شماری بسیار از اهالی زاهدان را در مناطق مختلف این شهر، با اعمال خشونت بازداشت کرده‌اند.

 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز