بازار مسکن تورنتو رسما وارد بازار خریدار شد

Submitted on پ., 12/22/2022 - 17:52

RBC: بازار املاک و مستغلات تورنتو به طور رسمی وارد بازار خریدار می شود و قیمت ها کاهش می یابد

طبق گزارشی جدید از رویال بانک کانادا (RBC) ، از آنجایی که بازار مسکن GTA به اصلاح ادامه می‌دهد و نسبت فروش به فهرست‌های جدید همچنان کاهش می‌یابد، بازار مسکن منطقه تورنتو بزرگ رسماً بازار خریدار است.

رابرت هوگ، دستیار اقتصاددان ارشد RBC گفت که در حالی که شرایط عرضه و تقاضا در سراسر کانادا نسبتاً متعادل به نظر می رسد، با نسبت فروش به فهرست به ۰/۵۰ نزدیک می شود، در برخی از گران ترین بازارهای مسکن این کشور اینطور نیست.

بازار مسکن انتاریو وبه ویژه BC ضعیف است
این گزارش خاطرنشان کرد که در بیشتر نقاط کشور، تعداد خانه‌هایی که دست به دست می‌شوند کمتر از سطح قبل از همه‌گیری است. فعالیت فروش به ویژه در انتاریو و بریتیش کلمبیا ضعیف بوده است، جایی که فروش در بسیاری از مناطق به پایین ترین سطح خود در یک دهه یا بیشتر (به استثنای تعطیلی همه گیر) کاهش یافته است.

نسبت فروش به فهرست در تورنتو، اتاوا، منطقه نیاگارا، همیلتون، لندن، ویکتوریا، ونکوور وFraser Valley همگی در حال حاضر در حدود ۰/۴۰ در نوسان هستند، یعنی زیر آستانه ای که خریداران از لحاظ تاریخی تاثیر بیشتری بر قیمت ها داشته اند.

هاگ گفت: «به این دلیل، دیدن برخی از کاهش قیمت‌های بزرگتر در بازارهایی مانند انتاریو و بریتیش کلمبیا تعجب آور نیست.» شاخص قیمت مسکن MLS که به بهترین نحو ارزش خانه را منعکس می‌کند، نشان می‌دهد که منطقه تورنتو بزرگ به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. میزان این کاهش ۱۲٪ است، و منطقه ونکوور بزرگ به میزان ۶٪ کاهش یافت و به دنبال آن کمبریج (۱۲٪-)، لندن (۱۹٪-)، کیچنر-واترلو (۱۹٪-)، برانتفورد (۱۸٪-)، همیلتون-برلینگتون (۱۸٪-)، Kawartha Lakes (-٪۱۷)، Barrie (-٪۱۷)، Chilliwack (-٪۱۶) و Fraser Valley (-٪۱۳) قرار دارند.

هاگ پیش‌بینی می‌کند که خریداران در کوتاه‌مدت موفق خواهند شد تا برخی از افزایش قیمت‌های اضافی قبلی در انتاریو و بریتیش کلمبیا را معکوس کنند.

گزارش او دو هفته پس از آن منتشر شد که ری/مکس هشدار داد که قیمت مسکن در منطقه بزرگ تورنتو ممکن است تا سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۱۲ درصد کاهش یابد.

بنا بر گزارش تورنتوپرشنز، میانگین قیمت انواع املاک در منطقه تورنتو بزرگ در ماه فوریه به 1334062 دلار رسید، اما از آن زمان به دلیل افزایش شدید نرخ بهره توسط بانک مرکزی کانادا، حدود ۱۹ درصد کاهش یافته است.

فروش مجدد مسکن در کانادا ۳/۳ درصد دیگر در ماه نوامبر کاهش یافت و قیمت ها نیز ۱/۴ درصد کاهش یافت.

هاگ در گزارش خود گفت که در حالی که سرعت پایین‌تر کاهش قیمت در ماه‌های اخیر می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که "رکود بازار تا حد زیادی پایان یافته است"، بازار مسکن کانادا به خصوص در بازارهای گران قیمت انتاریو و بریتیش کلمبیا همچنان در حالت اصلاح باقی می‌ماند و بعید است که "به این زودی‌ها دوباره افزایش یابد."

او هشدار داد، "نرخ‌های بهره بالا و قیمت های بالا حتی اگر در اطراف سطوح فعلی تثبیت شود همچنان چالش‌هایی را برای خریداران ایجاد خواهد کرد. این امر فعالیت فروش را برای مدتی ساکت نگه می‌دارد، . ما فکر می‌کنیم که قیمت معیار به حرکت خود ادامه خواهد داد. تا بهار پایین تر می رود."

آخرین گزارش RBC پس از آن منتشر شد که بانک مرکزی کانادا برای هفتمین بار متوالی نرخ بهره را در اوایل ماه جاری افزایش داد و نرخ معیار را به ۴/۲۵ درصد رساند که بالاترین سطح از سال ۲۰۰۸ است.

بانک مرکزی اعلام کرد که داده‌های مربوط به تورم و اشتغال را از نزدیک مطالعه خواهد کرد و احتمالاً در پایان چرخه افزایش نرخ بهره یا نزدیک به پایان است.

اما اکثر کارشناسان موافق هستند که با وجود این، هزینه های وام احتمالاً تا حداقل سال ۲۰۲۳ بالا باقی خواهد ماند.

هاگ گفت: «ما معتقدیم که افزایش گسترده نرخ در سال گذشته و کاهش قیمت مناسب، خریداران را از ورود به بازار در سال ۲۰۲۳ منصرف می‌کند و قیمت‌ها را در یک مسیر نزولی در کوتاه مدت نگه می‌دارد.
تورنتوپرشنزداتکام
https://www.torontopersians.com/

منبع
torontoPersians
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز