بایدن: من و شی جین پینگ مسئولیت داریم در مورد چالش‌های جهانی همکاری کنیم

Submitted on س., 11/15/2022 - 07:53

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه ۱۴ نوامبر/۲۳ آبان‌ماه، با شی جین پینگ، همتای چینی خود در اندونزی دیدار و در مورد موضوعات متعدد، از جمله تغییرات اقلیمی، ثبات اقتصادی جهان، امنیت و بهداشت گفت‌وگو کرد.

وی پس از دیدار سه ساعته خود با شی جین پینگ در حاشیه نشست سران گروه ۲۰ در جزیره بالی، در یک پیام توییری اعلام کرد: «من و شی جین پینگ مسئولیت داریم تا در مورد چالش‌های جهانی همکاری کنیم و به گفت‌وگوهای صادقانه همانند گذشته خود ادامه دهیم.»

President Xi Jinping and I have a responsibility to work together on urgent global challenges and to continue the open and honest dialogue we’ve always shared. pic.twitter.com/KWO7YSsyuo

کاخ سفید نیز روز دوشنبه در بیانیه‌ای در مورد دیدار اخیر جو بایدن با شی جین پینگ نوشت که سران ایالات آمریکا و جمهوری خلق چین طیف وسیعی از موضوعات مربوط به دو کشو و همچنین موضوعات جهانی را مورد بحث و گفت‌وگو قرار دادند.

طبق این بیانیه، جو بایدن  تصریح کرد که آمریکا تلاش‌ها برای همسو کردن متحدان خود در سراسر جهان را برای رقابت با چین دادمه خواهد داد. با این وجود، وی تاکید کرد که رقابت آمریکا با چین نباید منجر به درگیری میان دو کشور شود و افزود که آن‌ها باید به‌گونه مسئولانه این رقابت را مدیریت کنند.  

افزون بر این، جو بایدن در ادامه نگرای‌های خود در مورد رفتار حکومت چین در سین‌کیانگ، تبت و هنگ‌کنگ و به طور کلی موضوع احترام به حقوق بشر را هم با شی جین پینگ مطرح کرد. وی بار دیگر به صراحت بیان کرد که موضع کاخ سفید در مورد تایوان تغییری نکرده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین در مورد حمله نظامی روسیه به خاک اوکراین و تهدید‌های هسته‌ای ولادیمیر پوتین نیز با همتای چینی خود گفت‌وگو کرد. رهبران آمریکا و چین در ادامه تاکید کردند که با هرگونه استفاده از سلاح هسته‌ای در جنگ اوکراین مخالف هستند. 

جو بایدن که در آستانه سفر اخیر خود به اندونزی، به چین در مورد توسعه تسلیحات کره شمالی هشدار داده بود، بار دیگر اقدامات تحریک‌آمیز پیونگ یانگ را با شی جین پینگ مطرح و خاطر نشان کرد که جامعه جهانی خواستار پایان این اقدامات است.

رهبران آمریکا و چین در پایان دیدار اخیر خود توافق کردند آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، موضوعات مطرح شده را طی سفری به چین پیگیری کند. 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز