بانک مرکزی نرخ بهره را به یک درصد افزایش داد، نسبت به افزایش نرخ در آینده هشدار داد

Submitted on چ., 04/13/2022 - 20:03

بانک مرکزی کانادا صبح امروز آخرین تصمیم خود را درباره نرخ بهره منتشر کرد و نرخ معیار خود را ۰/۵ درصد به ۱ درصد افزایش داد که اولین افزایش نیم درصدی در بیش از ۲۰ سال گذشته در میان افزایش شدید تورم است. بانک مرکزی هشدار داده است که با افزایش انتظارات تورمی، نرخ بهره افزایش بیشتری خواهد داشت.

بانک مرکزی کانادا در بیانیه ای اعلام کرد که با ورود اقتصاد به تقاضای مازاد و تورم بسیار بالاتر از هدف، نرخ بهره در آینده باید بیشتر افزایش یابد.

زمان و سرعت افزایش بیشتر نرخ معیار به ارزیابی مستمر بانک مرکزی از اقتصاد و تعهد آن به دستیابی به هدف تورم ۲ درصدی بستگی دارد.

کانادا نیز در حال حاضر در حال ارائَه ی گشایش های اقتصادی برای عبور از دوران همه گیری است. اما بانک مرکزی از ۲۵ آپریل، زمانی که دارایی های اوراق قرضه دولتی که خریداری کرده است به سر می رسد، شروع به کاهش خرید اوراق قرضه می کند. در آغاز همه‌گیری، بانک مرکزی میلیاردها دلار اوراق قرضه دولتی خریداری کرد که اقدامی با هدف حفظ جریان پول در زمان توقف اقتصاد بود.

انتظار می‌رود افزایش نرخ‌های معیار بانک‌ها، بانک‌های بزرگ کانادا را وادار کند تا نرخ‌های اصلی خود را افزایش دهند - تغییری که هزینه وام‌ها از جمله وام‌های با نرخ متغیر را افزایش می‌دهد.

آخرین باری که بانک مرکزی نرخ بهره را نیم درصد افزایش داد، در ماه می سال ۲۰۰۰ بود که برای اولین بار در ۲۲ سال گذشته بود که نرخ معیار بهره را نیم درصد افزایش داد.

بانک مرکزی در گزارش سیاست پولی بهاری خود، که همراه با تصمیم تعدیل نرخ منتشر شد، انتظارات خود را برای تورم افزایش داد که تا حد زیادی ناشی از افزایش قیمت انرژی و سایر کالاها پس از تهاجم روسیه به اوکراین بود.

بانک مرکزی اعلام کرد که اکنون انتظار دارد تورم سالانه در نیمه اول سال جاری به طور متوسط ​​نزدیک به ۶ درصد باشد و در طول سال ۲۰۲۲ بسیار بالاتر از ۱ تا ۳ درصد باقی بماند، قبل از اینکه در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ به حدود ۲/۵ درصد کاهش یابد.

بانک مرکزی در گزارش سیاست پولی ژانویه خود اعلام کرد که انتظار دارد تورم در نیمه اول سال ۲۰۲۲ به ۵ درصد برسد و تا پایان سال به حدود ۳ درصد کاهش یابد.

بنا به گزارش تورنتوپرشنز، آمار کانادا ماه گذشته گزارش داد که تورم سالانه از ۵/۱ درصد در ژانویه به ۵/۷ درصد در فوریه افزایش یافته است. انتظار می رود اداره آمار اطلاعات تورم ماه مارچ را در هفته آینده منتشر کند که شامل افزایش قیمت بنزین به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین می شود.

بانک مرکزی در چشم انداز اقتصادی خود اعلام کرد که انتظار دارد رشد سالانه به ۶ درصد در سه ماهه دوم بازگردد که از ۳ درصد در سه ماهه اول افزایش یافته است. تاثیر ویروس نوع Omicron در ابتدای سال کمی بر اقتصاد فشار وارد کرد، اما کوتاه مدت بود.

بانک مرکزی اعلام کرد بازار مسکن در سه ماهه اول قوی بود، اما انتظار دارد با افزایش نرخ وام مسکن، فروش در سه ماهه دوم کاهش یابد.

بانک کانادا همچنین برآورد خود از نرخ خنثی را به سطح قبل از همه‌گیری ۲ تا ۳ درصد بازگرداند. برآورد بانک مرکزی در آپریل ۲۰۲۱ از ۱/۷۵٪ تا ۲/۷۵٪ متغیر است.

بانک مرکزی قرار است اعلامیه بعدی نرخ بهره خود را در اول جون منتشر کند، در حالی که گزارش سیاست پولی بعدی آن شامل آخرین چشم انداز اقتصادی و تورمی آن خواهد بود.

بانک مرکزی کانادا نرخ های بهره را برای کنترل تورم با هدف تورم ۲ درصد تنظیم می کند.

تورنتوپرشنزداتکام
https://www.torontopersians.com/

منبع
torontoPersians
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز