بانک مرکزی کانادا نسبت به افزایش نرخ بهره زودتر از موعد مقرر هشدار داد که تاثیر زیادی بر همه چیز خواهد داشت

Submitted on جمعه, 11/26/2021 - 18:45

پس از شیوع این بیماری همه گیر، کانادا نرخ بهره پایه را 0.25 درصد تعیین کرد و به پایین ترین سطح در تاریخ رساند، که باعث شد نرخ بهره وام نیز به پایین ترین حد تاریخی بی سابقه ای کاهش یابد. بازار املاک و مستغلات به طور بی سابقه ای داغ است. بسیاری از تحلیلگران این موج رونق مسکن را به «نرخ بهره پایین» نسبت می دهند.

کانادایی‌ها در مواجهه با افزایش آتی نرخ‌های بهره، شتابان وارد بازار املاک و مستغلات می‌شوند ومی خواهند مورتگیج با بهره ی ثابت را دریافت کنند . و به دنبال دریافت پیش تأییدیه‌های وام هستند، به امید اینکه سوار آخرین قطار مسکن شوند. FOMO (ترس از دست دادن شانس) بدتر می شود!

تحلیلگران شرکت های وام مسکن خاطرنشان کردند که بازار فعلی املاک و مستغلات در اکثر نقاط کانادا در حال حاضر در بازار فروش قوی قرار دارد. برای خریداران، تقریباً هیچ شانسی وجود ندارد. بسیاری از خریداران بالقوه وحشت دارند و می ترسند دوران نرخ بهره ی پایین را از دست بدهند. نرخ بهره، و شروع به تقاضا برای وام با بهره ی ثابت هستند.

با این حال، قیمت خانه در بسیاری از مناطق محبوب نسبت به قبل از شیوع 30 درصد افزایش یافته است.

صبح امروز در نشست کمیسیون اوراق بهادار انتاریو، پل بیدری، معاون رئیس بانک مرکزی کانادا، بار دیگر در یک سخنرانی عمومی به سرمایه گذاران در بازار املاک و صاحبان خانه های کانادایی با بدهی های کلان وام هشدار داد افزایش نرخ بهره. ممکن است تاثیر زیادی بر زندگی مردم داشته باشد.

بر اساس داده های تجزیه و تحلیل بانک مرکزی، از ابتدای همه گیری، سرمایه گذاران در بازار املاک و مستغلات کانادا بیش از 100 درصد رشد داشته اند در حالی که تنها 45 درصد از خریداران در بازار مسکن رشد کرده اند. این نوع هجوم دیوانه وار سرمایه گذاران به بازار املاک و مستغلات به سرعت قیمت مسکن را بالا می برد.

پل بیدری Paul Beaudry معتقد است که در یک دوره زمانی کوتاه، انتظار افزایش قیمت مسکن ممکن است محقق شود، اما زمانی که بازار عقب نشینی کند، خریدارانی که در این دوره‌هایی که سطوح بدهی بالایی دارند وارد بازار می‌شوند و ممکن است ریسک بدهی را افزایش دهند.

به گزارش تورنتوپرشنز، این نرخ بهره بسیار پایین معیار 0.25٪ تنها یک سیاست ویژه برای یک دوره خاص است. هنگامی که نرخ بهره افزایش یابد، بدهی خانوار مستقیماً بر مشکلات اقتصادی تأثیر می گذارد. تنش های مالی همچنین برخی از سرمایه گذاران را وادار می کند که بدهی های خود را با املاک رهن یا فروخته شده بازپرداخت کنند و اگر قیمت مسکن کاهش یابد، فاجعه بزرگتری برای کسانی که در املاک سرمایه گذاری می کنند به همراه خواهد داشت.

از آنجایی که نرخ تورم کانادا در ماه اکتبر به 4.7 درصد رسید که یک رکورد بالا در 18 سال گذشته است، انتظار می رود که نرخ تورم در دو ماه باقی مانده نیز نزدیک به 5 درصد باشد، بنابراین بانک مرکزی ممکن است زودتر نرخ بهره را از حد انتظار افزایش دهد.

پل بیدری گفت که سریعترین افزایش نرخ بهره ممکن است در اواسط سال آینده آغاز شود و اولین آن ممکن است در آوریل 2022 ظاهر شود.

پیش از این، بنجامین تال، تحلیلگر CIBC Capital Markets از بانک امپریال تجارت کانادا، در گزارشی برای سرمایه گذاران در تاریخ 4 نوامبر نوشت که اگر نرخ بهره وام مسکن 1 درصد بیشتر از سطح فعلی افزایش یابد، بازار مسکن را به نوعی جدید خواهد ساخت. به طور متوسط، خریداران 230 دلار اضافی در ماه یا 12 درصد سود اضافی می پردازند. اگر نرخ بهره تا سال 2025 همچنان بالا بماند، خریدارانی که در بازار مسکن وام‌های زیادی در طول همه‌گیری داده‌اند، فشار اقتصادی قابل توجهی را تقبل خواهند کرد.

داده های بانک مرکزی نشان می دهد که نسبت خانوارهای با بدهی بالا در کانادا از اوج قبل از شروع همه گیری 2019 فراتر رفته است. بانک مرکزی هشدار داد که مشکلات بدهی خانوارها با افزایش نرخ بهره آسیب پذیرتر خواهد شد.
تورنتوپرشنز
https://www.torontopersians.com/

منبع
torontoPersians
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز