بانک کانادا چقدر نرخ بهره را افزایش خواهد داد؟ ۳۵ درصد گفتند که ورشکست خواهند شد!

Submitted on پ., 02/24/2022 - 18:23

پس از ماه‌ها تورم بالا، اقتصاددانان و سرمایه‌گذاران شرط می‌بندند که بانک کانادا از چهارشنبه آینده (۲ مارچ) شروع به افزایش نرخ‌های بهره خواهد کرد و یک چرخه افزایش سریع نرخ برای بهره را پیش‌بینی می‌کنند که هزینه‌ مورتگیج های ارزانی که در زمان همه‌گیری کووید-۱۹ پرداخته اید و حتی بیشتر از قبل باید پس بدهید.

در حال حاضر، بازار انتظار دارد که بانک کانادا قطعاً نرخ بهره را افزایش دهد، اما فقط موضوع، افزایش بیشتر و کمتر است. مقامات بانک مرکزی گفتند که بانک مرکزی ممکن است نیاز به اقدام قوی برای کاهش انتظارات تورمی داشته باشد زیرا رشد قیمت برای مصرف کننده همچنان بالاست و انتظارات تورمی احتمالاً نوسان می کند.

با این حال، بازار به طور کلی پیش بینی می کند که بانک مرکزی نرخ بهره را دو رقمی نمی کند، به عنوان مثال، در اوایل دهه ۱۹۸۰، بانک مرکزی برای کنترل تورم فزاینده، نرخ بهره را به ۱۸ درصد رساند تا اقتصاد را تعدیل کند.

به گزارش گلوب اند میل، رویس مندز، رئیس استراتژی کلان در Desjardins، گفت که افزایش نرخ می تواند به چرخه قبلی (۲۰۱۷ و ۲۰۱۸) اشاره داشته باشد، زمانی که نرخ ها به ۱/۷۵ درصد رسیدند و تأثیر آشکار بر بازار املاک و مستغلات و بازار کالاهای با دوام شد. .

از نظر نرخ بهره برای اکثر کانادایی‌ها، نرخ اصلی بانک‌های تجاری برای تعیین وام‌های مسکن با نرخ متغیر و خطوط اعتباری سهام خانگی ۳/۹۵ درصد بود، زمانی که نرخ سیاستی بانک مرکزی آخرین بار ۱/۷۵ درصد بود، و نرخ اصلی فعلی ۲/۴۵ درصد است و ممکن است به تدریج به ۲/۲۵٪ افزایش یابد.

قیمت ابزارهای مالی که انتظارات نرخ بازار را ردیابی می‌کنند در سال جاری به میزان هفت 25 واحد پایه افزایش می‌یابد و نرخ سیاستی بانک مرکزی از ۰/۲۵ درصد از ماه مارچ ۲۰۲۰ به ۲ درصد افزایش می‌یابد که بالاتر از نرخ‌های پس از رکود بزرگ سال ۲۰۰۹-۲۰۰۸ خواهد بود. اما هنوز از نظر استانداردهای تاریخی پایین است. قیمت گذاری بازار همچنین به این معنی است که "نرخ پایانی" برای چرخه افزایش نرخ حدود ۲/۲۵٪ است.

البته، سرعت و میزان افزایش نرخ بهره در نهایت به طیفی از عوامل بستگی دارد: قدرت بازار مسکن، در میان فاکتورهای بسیار، افزایش نرخ توسطFederal Reserve و سرعت خرج کردن پس انداز کانادایی‌ها در طول همه‌گیری، از فاکتورهای دیگر بیشتر حائز اهمیت است.

بانک مرکزی کانادا انتظار دارد تورم تا اواسط سال نزدیک به ۵ درصد باقی بماند و سپس در نیمه دوم سال به دلیل کاهش مشکلات زنجیره تامین مربوط به همه گیری ، شروع به کاهش سریع کند. اما اگر این اتفاق نیفتد، بانک مرکزی ممکن است مجبور شود سرعت افزایش نرخ بهره را افزایش دهد.

کارشناسان بازار همچنین پیشنهاد کردند که بانک مرکزی می تواند به صورت مرحله ای و با چندین بار افزایش نرخ ها و سپس توقف برای ارزیابی تاثیر تغییرات بر اقتصاد اقدام کند.

استفان براون، اقتصاددان ارشد کانادایی در کپیتال اکونومیکس، گفت: بانک مرکزی واقعاً تأثیر زیادی بر داده های اقتصادی حداقل ۱۰۰ واحد پایه یا ۱ درصد نخواهد دید و زمانی که شروع به نزدیک شدن به سطح ۱/۵ درصد کرد، باید شروع به کار کند. و باید توجه بیشتر به بازار مسکن و خرده فروشی مانند مصالح ساختمانی و تجهیزات باغبانی مربوط به نوسازی معطوف شود.

اقتصاد کانادا به ویژه نسبت به افزایش هزینه های استقراض حساس است، زیرا تولید ناخالص داخلی و بخش مسکن ارتباط تنگاتنگی دارند. این پویایی در دو سال گذشته افزایش یافته است، زیرا قیمت مسکن افزایش یافته است و خریداران جدید وام‌های مسکن بزرگ‌تری را می‌پذیرند - عواملی که می‌توانند نرخ‌های بهره بالا را قبل از اینکه اقتصاد را تحت تأثیر قرار دهند، محدود کنند.

انتظار می‌رود نرخ بهره بانک مرکزی در حدود یک سال آینده به حدود ۱/۵ درصد برسد.

یک راهنما برای اینکه نرخ‌های بهره چگونه ممکن است بالا بروند، به اصطلاح «نرخ خنثی» است: اقتصاد نه توسط نرخ‌های بهره تحریک می‌شود و نه مهار می‌شود. این یک نرخ نظری است که نمی توان مستقیماً آن را مشاهده کرد. بانک کانادا نرخ بهره را بین ۱/۷۵ تا ۲/۷۵ درصد تخمین زده است.

بنا به گزارش تورنتوپرشنز، با توجه به اینکه بانک مرکزی کانادا انتظار می رود نرخ بهره را در سال جاری افزایش دهد، بیش از یک سوم کانادایی ها شروع به شکایت کرده اند و می گویند این افزایش می تواند آنها را به سمت ورشکستگی سوق دهد. ۳۵ درصد کانادایی ها در حال ورشکستگی هستند

بر اساس نتایج یک نظرسنجی جدید که توسط شرکت مشاوره ورشکستگی MNP منتشر شد، بیش از نیمی (۵۴ درصد) گفتند که بیش از گذشته نگران توانایی خود در پرداخت بدهی های خود هستند و نگران هستند که در صورت افزایش بیشتر نرخ های بهره با مشکل مالی مواجه شوند. محدود و ۳۵ درصد گفتند که افزایش نرخ بهره می تواند آنها را به سمت ورشکستگی سوق دهد.

در ماه مارچ ۲۰۲۰، بانک مرکزی کانادا نرخ بهره را به پایین ترین سطح تاریخ ۰/۲۵ درصد کاهش داد و به بسیاری از کانادایی ها، به ویژه خریداران خانه اول، توان دسترسی مالی به بازار مسکن داد. اما پس از نزدیک به دو سال نرخ بهره پایین، انتظار می رود بانک مرکزی در سال ۲۰۲۲ شروع به افزایش نرخ کند.

گرانت بازیان، رئیس شرکت MNP LTD، گفت که با احتمال افزایش نرخ بهره، بیشتر کانادایی ها نگران ناتوانی در مقابله با افزایش هزینه بدهی هستند. کارشناسان انتظار دارند که افزایش نرخ بهره بیشترین تأثیر را بر کسانی خواهد داشت که با اعتبار زندگی می کنند اما نمی توانند بدهی خود را بپردازند.

جوانان کانادایی بیشتر احتمال دارد ورشکستگی احتمالی را گزارش کنند، به طوری که ۴۹ درصد از افراد ۱۸ تا ۳۴ ساله معتقدند که نرخ بهره بالاتر می تواند منجر به ورشکستگی شود. در میان افراد ۳۵ تا ۵۴ ساله، این تعداد اندکی کاهش یافته و به ۴۱ درصد رسیده است.

کارشناسان می‌گویند بسیاری از جوانان کانادایی که هنوز بدهی‌های هزینه‌های قابل توجهی مانند شهریه، خودرو یا خانه را پرداخت نکرده‌اند، ممکن است تحت تأثیر نرخ‌های بهره بالاتر نسبت به کانادایی‌های بالای ۵۵ سال قرار بگیرند. افزایش هزینه های زندگی ممکن است باعث شود کسانی که در مورد امور مالی خود مطمئن تر هستند از تأثیر نرخ های بهره بالاتر ناراحت شوند.

تورنتوپرشنزداتکام
https://www.torontopersians.com/

منبع
torontoPersians
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز