بانک جهانی: جنگ اوکراین، ناامنی غذایی در افغانستان را تشدید می‌کند

Submitted on چ., 04/13/2022 - 12:51

جنگ اوکراین همان‌گونه که بر شماری از کشورها تاثیر منفی اقتصادی گذاشته، بر افغانستان نیز تاثیرگذار بوده و بحران اقتصادی این کشور را بیش از پیش، عمیق‌تر کرده است.

بانک جهانی در گزارشی تازه از تاثیرات اقتصادی جنگ اوکراین بر کشورهای جنوب آسیایی ابراز نگرانی کرده و گفته که جنگ در اوکراین سبب بلند رفتن قیمت مواد نفتی و غذایی در بسیاری از کشورها از جمله افغانستان شده است.

بانک جهانی در این مورد گفته که «قیمت بلند مواد غذایی (در افغانستان)، ناامنی غذایی (در این کشور) را تشدید خواهد کرد.»

بانک جهانی امروز چهارشنبه ٢٤‬ حمل/١٣‬ آوریل در این گزارش خود گفته که کشورهای آسیای جنوبی گواه رشد اقتصادی کندی است، زیر جنگ اوکراین بازیابی اقتصادی را مختل کرده و چالش‌های موجود در جنوب آسیا را بدتر کرده است.

به گفته بانک جهانی، کشورهای جنوب آسیا شامل افغانستان با افزایش قیمت کالا روبه‌رو هستند و جنگ اوکراین سبب تشدید مشکلات اقتصادی و ایجاد تورم در این کشورها خواهد شد.

هارتویگ شفر، معاون بانک جهانی در آسیای جنوبی می‌گوید در دو سال پسین، آسیای جنوبی با شوک‌های گوناگونی چون تاثیرات ناشی از کرونا روبه‌رو بوده است.

شفر در این مورد می‌گوید:«قیمت بلند نفت و مواد خوراکی که ناشی از جنگ اوکراین است، تاثیرات منفی قوی روی درآمد اصلی مردم خواهد گذاشت.»

در این گزارش توصیه شده که کشورها از یارانه‌های ناکارآمد سوخت که به سود خانواده‌های ثروتمند و کاهش منابع عمومی است، دوری کنند. کشورهای جنوب آسیا نیز باید با وضع مالیات برمحصولاتی که سبب آسیب‌زیست محیطی می‌شوند، به سمت اقصتاد سبزتر حرکت کنند.

بانک جهانی درحالی از تشدید بحران ناامنی غذایی در افغانستان هشدار می‌دهد که پس از برگشت طالبان به قدرت در اواسط ماه اوت/اگست سال گذشته میلادی، وضعیت اقتصادی افغانستان بدتر شد و ٩‬٠ درصد از شهروندان افغانستان بیکار شدند.

آمارهای سازمان‌های بین‌المللی نیز نشان می‌دهد که به دلیل فقر گسترده در افغانستان، بیش از ٩‬٠ درصد از جمعیت افغانستان با کمبود مواد غذایی روبه‌رو هستند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز