با پیشروی طالبان، مهاجرت افغان‌ها بیشتر می‌شود؛ درخواست ایجاد اردوگاه در مرز ایران

Submitted on چ., 07/14/2021 - 13:20

وزارت امور مهاجرین افغانستان گفته است به دلیل حملات و پیشروی‌های طالبان روند بیجاشدگان داخلی افزایش یافته است که این کار باعث شدت مهاجرت افغان‌ها به کشورهای همسایه، ترکیه و اروپا نیز شده است.

این وزارت اضافه کرد: «بیجاشدگان مهاجران بالقوه‌ای هستند که اگر به آنان رسیدگی صورت گیرد سطح مهاجرت‌ها پایین خواهد آمد.»

برخی آگاهان امور مهاجرت می‌گویند با خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان و افزایش حملات طالبان در نقاط مختلف این کشور، موج جدید از مهاجرت شهروندان افغان در حال شکل‌گیری است.

آنها اضافه کردند با بدتر شدن اوضاع افغانستان مهاجرت غیرقانونی از افغانستان به کشورهای ایران، پاکستان، ترکیه و اروپا در حال افزایش است.

هرچند آمار دقیق مهاجرت افغان‌ها به کشورهای خارج از جمله ایران تا کنون معلوم نیست، اما برخی منابع خبری گزارش دادند در چند ماه اخیر هزاران شهروند افغان به دلیل تشدید خشونت‌ها و نگرانی از آینده مبهم افغانستان راه مهاجرت را در پیش گرفتند.

کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان نیز از تشدید خشونت‌ها و افزایش موج جدید مهاجرت شهروندان افغان به کشورهای خارج ابراز نگرانی کرده است.

روز گذشته – سه‌شنبه ۱۳ ژوئیه - حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان در نشست خبری در کابل از جوانان این کشور خواست که کشورش را ترک نکنند. او پیش‌بینی کرد که "روزی یک زن رئیس جمهوری این کشور خواهد شد".

کرزی گفت: «به جوانان خطاب می‌کنم که پیشنهاد آمریکاییان و غربیان را برای ترک وطن و رفتن به کشورهای آنها نپذیرید. آنها از انرژی و تعلیم شما به نفع خاک خود استفاده می‌کنند. شما فرزندان این خاک هستید. در خاک خود بمانید، خدمت کنید و کشورتان را آباد کنید.»

او اضافه کرد: «این حالات زودگذر است. حالا می‌دانیم که این جنگ، جنگ بیگانه است و راه نجات از این جنگ بیگانه برادری، هموطنی، آگاهی و صلح است. بدون شک که به صلح می‌رسیم و انشاالله به زودی شاهد آغاز مجدد مذاکرات بسیار جدی صلح خواهیم بود.»

سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران در خواست کرده است که برای مهاجرین افغان در مرز میان دو کشور اردوگاه ایجاد شود.

به گزارش خبرگزاری «ایسنا»، نمکی گفت: «نکته‌ای که در این مرحله ما و عزیزان بسیج باید به شدت مورد توجه قرار دهیم، این است که تعدادی از آوارگان و سرگردانانی که از کشور افغانستان دارند وارد کشور می‌شوند، برگرداندن آنها کار راحتی نیست. ما مجبوریم که اردوگاه‌هایی را داشته باشیم و بیمار و بیماری را در این اردوگاه‌ها زمین‌گیر کنیم. این موضوع هم به فعالیت‌هایی که قبلا در کنار هم داشتیم خواهد پیوست.»

اما عبدالرضا داوری، فعال سیاسی در ایران در توییتی نوشت: «حاکمیت طالبان در افغانستان، با منافع ملی ایران انطباق بیشتری دارد، چون: سهم ایران از آب هیرمند تامین، قاچاق مواد مخدر و ناامنی در مرزهای شرقی ایران محدودتر، امکان دور زدن تحریم‌ها فراهم‌تر و با موج مهاجرت افغانستانی‌ها، نیروی کار سخت و ارزان، برای ایران مهیا‌تر می‌شود.»

گفتنی است که مقام‌های افغانستان در شرایطی از موج تازه مهاجرت شهروندان افغان به کشورهای ایران، پاکستان، ترکیه و اروپا سخن می‌گویند که سازمان بین‌المللی مهاجرت از بازگشت ۶۲۱ هزار مهاجر افغان از ایران به افغانستان خبر داد.

اما وزارت مهاجرین افغانستان از کشورهای میزبان خواسته است که در حال حاضر روند بازگشت مهاجرین افغان را متوقف کنند.

این وزارت تاکید کرده که به دلیل تشدید خشونت‌ها و گسترس موج سوم کرونا در افغانستان، روند بازگشت مهاجرین افغان از کشورهای میزبان به این کشور نگران‌کننده است و در حال حاضر اوضاع کنونی افغانستان برای بازگشت پناهجویان افغان از کشورهای خارج مناسب نیست.

به گفته این وزارت، حدود ۶٫۵ میلیون افغان در هفتاد کشور جهان به صورت مهاجر یا پناهجو به سر می‌برند که بیشتر شان در کشورهای ایران و پاکستان هستند.

گزارش علی آرمان را از هرات گوش کنید

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز