با چراغ سبز اروپا، کرواسی رسما عضو منطقه شنگن شد

Submitted on پ., 12/08/2022 - 11:19

با چراغ سبز تمامی اعضای شنگن، کرواسی بیست و هفتمین کشوری است که به این منطقه گسترده می‌پیوندد، منطقه‌ای که بیش از ۴۰۰ میلیون نفر می‌توانند بدون کنترل مرزی، بدون روادید و آزادانه در میان کشورهای آن سفر کنند.

این کشور با ۳.۹ میلیون نفر جمعیت، از سال ۲۰۱۳ عضو اتحادیه اروپا شده و در ژانویه آینده به منطقه یورو نیز خواهد پیوست.

وزرای کشور حوزه شنگن با این حال در نشست امروز خود در بروکسل درخواست رومانی و بلغارستان برای عضویت در این پیمان را رد کردند.اتریش به درخواست عضویت رومانی و بلغارستان و هلند به درخواست بلغارستان در شنگن رأی منفی دادند و به این ترتیب این دو کشور باید همچنان پشت دروازه‌های شنگن بمانند.

یک منبع دیپلماتیک به خبرگزاری فرانسه گفت که مخالفت اتریش و هلند در نشست امروز سبب ایجاد دلخوری و فضایی تلخ در محل جلسه شد.

اتریش که با افزایش شدید درخواست‌های پناهندگی روبروست، از آن بیم دارد که برداشتن کنترل مرزی با این دو کشور باعث افزایش ورود مهاجران به خاکش شود.

کمیسیون و پارلمان اروپا مدت‌هاست که ورود این سه کشور را به منطقه شنگن که شامل ۲۲ کشور اتحادیه اروپا به علاوه ایسلند، لیختن اشتاین، نروژ و سوئیس است در دست بررسی دارند.

عضویت در شنگن برای کرواسی به ویژه به دلیل حذف کنترل وسایل نقلیه در مرزها، از نظر گردشگری بسیار مفید خواهد بود.

در عوض، کشورهای عضو شینگن باید کنترل دقیق مرزهای خارجی این فضا را به عهده بگیرند و با کمک پلیس خود در مبارزه با جرایم سازمان یافته و تروریسم همکاری کنند.

هلند دلیل مخالفت با عضویت بلغارستان در حوزه شنگن را نگرانی از موارد فساد و نقض حقوق بشر در این کشور اعلام کرده است.

بر خلاف اتریش، فرانسه و آلمان می‌گویند که پیوستن کرواسی، رومانی و بلغارستان در فضای شنگن به «کنترل بهتر مرزهای اروپا» و محدود کردن ورود مهاجران از راه بالکان کمک می‌کند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز