با برداشته شدن محدودیت‌ها، آیا می‌توانیم از دیگران در رابطه با واکسینه شدن سوال کنیم؟

Submitted on ش., 05/29/2021 - 12:40

اکنون که بیش از نیمی از جمعیت واجد شرایط کانادا حداقل یک دوز واکسن کووید۱۹ را دریافت کرده‌اند و محدودیت‌های بهداشت عمومی در سراسر کشور در حال برداشته شدن است، با شروع مجدد جمع‌ها مردمی وضعیت واکسینه شدن دیگران برای ما مهم است.

به گزارش رسانه هدهد کانادا، در حالی که اکثر مردم کانادا مشتاق دریافت واکسن کووید۱۹ هستند، برخی از آن‌ها هنوز در این رابطه تصمیم نگرفته‌اند و برخی نیز اصلا تمایل به دریافت واکسن ندارند.

با توجه به اینکه واکسیناسیون برای بسیاری از افراد مهم است، جولی بلیس کومو، متخصص آداب و معاشرت، در رابطه با آشنایی با دیدگاه اطرافیان بدون اینکه موجب کدروت آن‌ها شود توصیه‌هایی دارد.

بلیس کوما گفت: «مردم اول باید بدانند انگیزه شان درباره سوال از واکسینه شدن دیگران چیست».

وی ضمن حضور در برنامه صبح بخیر سی تی وی افزود: «شما باید بدانید انگیزه تان از این سوال کنجکاوی است یا احتیاط و نگرانی؟». کوما با بیان اینکه در بعضی از فرهنگ‌ها سلامتی فرد یک موضوع خصوصی است اظهار داشت: شما موقع پرسیدن این سوال باید رابطه‌ای را که با آن فرد دارید و احتمال آزردگی اش را ارزیابی کنند. از طرفی، اگر کسی بخواهد به دلیل نگرانی از سلامتی خانواده‌اش قبل از دیدن یکی از دوستان یا خویشاوندانش، وضعیت واکسیناسیون آن‌ها را بداند بیشتر قابل پذیرش است».

بلیس کوما در رابطه با نحوی پرسیدن از واکسینه شدن دیگران نیز گفت: «پرسش از واکسن زدن دیگران پس از برداشته شدن محدودیت‌ها و امکان رفت و آمدهای خانوادگی، اگر کسی خواست به منزلتان بیاید خیلی طبیعی است که از او در این رابطه سوال کنید. اما چگونه؟ مثلا شما می‌توانید بپرسید: «.. من می‌دانم که ما یک قرار ملاقات داریم و برای آن برنامه ریزی شده اما همه ما تصمیم گرفتیم واکسن بزنیم و می‌خواستیم نظر شما را هم از این موضوع جویا شویم».

وی افزود: «علاوه بر این برای اینکه نگران وضعیت واکسن زدن خانواده دیگر نباشید می‌توانید یک برنامه ملاقات در خارج از منزل بگذارید».

یکی دیگر از راهکارهایی که کوما در این شرایط پیشنهاد کرده، بیان خود شخص از وضعیت واکسن زدنش است.

به این ترتیب نه شما و نه دیگران برای فهمیدن از وضعیتتان به دردسر و نگرانی نمی‌افتید.

بعد از آن شما می‌توانید واکنش دیگران را ببینید و متوجه شوید آیا این موضوع برایشان مورد توجه بوده یا نه. رعایت حریم خصوصی

این آداب و معاشرت تصریح کرد: «همه باید به یاد داشته باشند که زدن یا نزدن واکسن یک تصمیم شخصی است. همانطور که شما حق دارید در این رابطه تصمیم بگیرید و حریم خصوصی داشته باشید، دیگران نیز در این رابطه حق دارند».

وی افزود: «اگر شما هنوز واکسن دریافت نکرده و در این رابطه مطمئن نیستید، چنانچه در این مورد از شما سوال شد و نخواستید پاسخ دهید خیلی راحت بگویید: من هنوز تصمیم نگرفته‌ام و یا این یک موضوع خصوصی است».

خب حالا اگر کسی گفت واکسن نزده، برخورد ما باید چگونه باشد؟ کوما در این رابطه گفت: «اگر متوجه شدید دوستی، عزیزی یا خویشاوندی موفق به زدن واکسن نشده است ضمن حفظ حرمتش به او بگویید: .. ما به شما احترام می‌گذاریم و دوستتان داریم. ما می‌خواهیم با در ارتباط باشیم اما بهتر است در شرایط فعلی به پروتوکل‌های دولتی احترام بگذاریم و فقط می‌توانیم با شما در فضای باز قرار بگذاریم».

منبع: سی تی وی

منبع
hodhod

بیشترین بازدید اخبار امروز