با ابتکار امیر خواجه پور، دانشجوی ایرانی، اتوبوس خودران به پردیس دانشگاه واترلو می‌رود

Submitted on جمعه, 03/12/2021 - 13:10

دانشجویان دانشگاه واترلو به زودی می توانند با استفاده از اتوبوس شاتل خودران به محوطه دانشگاه بروند.

به گزارش رسانه هدهد کانادا، این اتوبوس که نامش را «WATonoBUS» گذاشته‌اند، اولین اتوبوس خودران است که در یک موسسه دانشگاهی در کانادا مورد بهره برداری قرار می گیرد.

این اتوبوس برقی هشت نفر ظرفیت دارد و می‌تواند به تنهایی مسیر ۲.۷ کیلومتری کمربندی دور دانشگاه واترلو را طی کرده و البته در مسیرش در توقفگاه‌ها ایست کند، مراقب دوچرخه سوارها و عابران پیاده نیز باشد.

به گفته دانشگاه واترلو، اجرای این پروژه بیش از ۱ میلیون دلار هزینه شده و هم اکنون مراحل نهایی دوره آزمایشی آن در شرایط مختلف آب و هوایی از جمله هوای زمستانی در حال انجام است.

به گفته مسئولان دانشگاه واترلو در دوران محدودیت‌های کرونایی فرصت خوبی پیش آمده که این اتوبوس راحت تر در محوطه دانشگاه آزمایش شود.

در همین رابطه امیر خواجه پور گفت: «ما امیدواریم دانشجویان چه در سپتامبر و یا زودتر به دانشگاه باز می‌گردند این اتوبوس خودران آماده ارائه خدمات مورد نیازشان باشد. دانشجویان می‌توانند با قطار «LRT» به محوطه دانشگاه آمده و سپس با اتوبوس ما به هر قسمت از دانشگاه بروند.

به گفته دانشگاه این وسیله نقلیه در ابتدا با یک راننده کار خود را آغاز می‌کند تا در صورت لزوم قادر به کنترل آن باشد.

تجهیزاتی که به این اتوبوس امکان خودرانی می‌دهد شامل سه واحد «LiDAR»، دوربین‌هایی در جلو، پشت و کناره‌های آن و همچنین سیستم‌های ارتباطی بی سیم است.

خواجه پور تصریح کرد: «نظر ما این است که تا حد امکان این اتوبوس قوی و قابل اعتماد باشد، به این معنی که اگر هر سیستمی به هر دلیلی از کار بیفتد، سیستم‌های دیگر آماده کمک به اتوبوس با ایمنی رانندگی هستند و در صورت لزوم، یک ایستگاه ایمن توقف می‌کند».

این اتوبوس در طول مسیر پنج توقف دارد و یک برنامه تلفن هوشمند رایگان برای آن طراحی شده تا کاربران از زمان ورود اتوبوس مطلع شوند.

طبق گفته دانشگاه، این تیم در کل با پنج اتوبوس خودران کار می‌کند. یکی از اتوبوس‌ها در حال آزمایش است، در حالی که دو دستگاه با تجهیزات مجهز می‌شوند، و دو دستگاه دیگر پس از بهره برداری دیگر مجهز می‌شوند.

برنامه‌های مقدماتی همچنین شامل گسترش خدمات به پارک تحقیقاتی و فناوری دیوید جانستون در شمال دانشگاه است.

به گفته خواجه پور، چندین شهرداری به پروژه اتوبوس شاتل خودران و فناوری اساسی برای خدمات شاتل مستقل در فرودگاه‌ها، استراحتگاه‌ها و مسیرهای اتوبوس شهری علاقه مند هستند.

خواجه پور گفت: «قطعات زیادی وجود دارد که گرد هم می‌آیند و ما امیدواریم که این اتوبوس شاتل بخشی از فعالیت‌های تحقیقاتی بسیار بزرگتر شود».

این دانشگاه گفت که این سیستم برای کارکرد هنوز نیاز به تأیید دارد و آزمایش و جمع آوری داده‌ها پس از بهره برداری ادامه خواهد یافت. آن‌ها گفتند که این برنامه به جلو حرکت می‌کند این است که راننده پشتیبان را با کسی که از راه دور اتوبوس را کنترل می‌کند جایگزین کند.

منبع: سی تی وی

منبع
hodhod

بیشترین بازدید اخبار امروز