کرونا، عید پاک و مقررات بی‌سابقه در اروپا؛ سوئد ساز خودش را می‌زند

Submitted on س., 04/07/2020 - 12:52

در حالی که تقریبا در تمام کشورهای اروپا مقررات شدید برای کاهش شیوع ویروس کرونا اعمال می‌شود و حتی با وجود نزدیک بودن عید پاک، یکی از مهمترین مراسم مقدس مسیحیان و تعطیلات بزرگ سال، شدت دستورالعمل‌ها افزایش یافته، در سوئد، بی‌اعتنایی به این نوع سختگیری‌ها شگفتی بسیاری را برانگیخته است.

مردم سوئد فارغ از دغدغه‌های سایر اروپایی‌ها به حضور در رستوران‌ها ، دیدارهای فامیلی و دوستانه و گردش در خیابان و پارک ادامه می‌دهند و اجتماعات تا ۵۰ نفرهمچنان اجازه برگزاری دارد؛ چنان که گویی جهان با بحرانی مهم و بی‌سابقه سروکار ندارد.

پس از هفته‌ها بر اثر ابراز نگرانی برخی، دولت سفارش‌هایی به عنوان دستورالعمل آن هم بدون اعمال فشار صادر کرد که از آن جمله کاهش میزان اجتماعات از ۵۰۰ به ۵۰ نفر یا محدودیت‌هایی در پیست‌های رقص و مناطق اسکی است.

خود نخست وزیر هم در مصاحبه‌هایی به خطرات برقرار نکردن محدویت‌های شدید اشاره کرد ولی نهایتا به نظر می‌رسد که مسئله عمدتا به مقام‌های پزشکی و خود مردم واگذار شده و دولت صلاح نمی‌بیند که حتی در چنین دوران سختی برای مردم تعیین تکلیف کند مگر در مواردی که چاره‌ای دیگر نیست.

اینها همه در حالی است که در بیشتر کشورهای اروپا اجتماعات به حداکثر دو نفر آنهم با رعایت فاصله و مقرراتی برای خارج شدن از منزل محدود است و خلاف آن می‌تواند موجب جریمه و مواخذه شود.

به نظر می‌رسد که دولت سوئد بیشتر روی خود مردم کشور حساب می کند تا تصویب مقررات شدید و اعلام ممنوعیت‌ها. این وضع در سوئد باعث شده که در سایر کشورهای اروپا به ویژه بین جامعه‌شناسان بحث‌هایی درگیرد با این مضمون که آیا نوع برخورد سوئد با چنین بحران بزرگی درست است یا سختگیری‌های بی‌سابقه در سایر کشورها که نتایج روانی آن برای مردم و از کار افتادن چرخ اقتصاد و تعطیلی صنایع و موسسات روشن است.

شاید با این حساب است که در محافل دولتی اروپا در کنار وضع مقررات شدید برای کاهش شیوع ویروس بحث و تدابیر چگونگی و زمان ملایم کردن سختگیری‌ها کاملا مشهود است. با این حال مردم حتی روزهای عید پاک را هم باید در نهایت محدودیت باید بسر برند.

دنیای مسیحیت به طور عمومی و اروپا عمدتا ناگزیر است روزهای پیش رو را که از بزرگترین تعطیلات و ایام مقدس است تا حدی در سکوت و بدون هیجان، سفرهای خانوادگی و جشن‌های مذهبی بگذراند. این یک وضع بی‌سابقه است که تحمل آن به ویژه برای خانواده‌های صاحب بچه در ایام تعطیلات مدارس بسیار سخت خواهد بود.

این وضع بی‌سابقه را عمدتا آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، اعلام کرد. او پس از چند هفته که در قرنطینه خانگی به سر می‌برد و امور را از آنجا اداره می‌کرد از هفته گذشته به محل کار خود در کاخ صدر اعظمی بازگشت و با توجه به گفت‌وگوهایی که درباره تعطیلات عید پاک و آسان کردن مقررات جریان داشت در کنفرانس خبری اخیر خود اعلام کرد که نه تنها زمان تسهیل محدودیت‌ها فرا نرسیده بلکه شرایط همچنان در اوج سختی است و عید پاک سال جاری اجبارا فاقد آداب و رسوم معمول خود خواهد بود و در این مورد دولت نظارت و کنترل شدید خواهد داشت.

خانم مرکل بار دیگر تاکید کرد که سلامت مردم در اولیویت همه تصمیمات و ملاحظات قرار دارد و به محض اطمینان کارشناسان از بهبود اوضاع ، بدیهی است سختگیری‌ها محل اجرایی نخواهند داشت.

سایر کشورهای اروپا هم به همین نحو باید مراسم عید پاک را برگزارکنند. بنابراین ناقوس کلیساها به صدا در خواهد امد اما بی‌حضور معمول عبادت‌کنندگان، سفرهای همیشگی این ایام که از بهترین فرصت‌های سال در رابطه با تعطیلات عمومی ادرات و موسسات و به ویژه مدارس است و خانواده ها اکثرا باهم به تعطیلات می‌روند، موقوف است، بازدید دوستان و فامیل و یا شرکت در اجتماعات ویژه این ایام مقدس امکان‌پذیر نیست وخلاصه به جای آن همه هیجان این روزها را باید با سرگرمی در خانه به سر برد.

با توجه به لیست ممنوعیت‌های اعلام شده عید پاک ، بسیاری از کشورهای اروپا اعم از شرق وغرب اعلام کردند که این ایام را به همین نحو برگزار می‌کنند. بحث‌های رسانه‌ای به ویژه میزگردهای تلویزیونی و مقالات جامعه‌شناسی درباره اجتناب‌ناپذیری این سختگیری‌ها زیاد است و این انضباط عمومی بر مصالح دیگر و حتی آثار روانی و اجتماعی ترجیح داده می‌شود.

منبع
bbc
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز