ایران: رای‌گیری برای گزینش اعضای مجلس به پایان رسید؛ میزان مشارکت، حدود یک سوم دارندگان حق رای برآورد می‌شود

Submitted on ش., 02/22/2020 - 01:25

طرح یکپارچه ساختن مجلس آینده با رد صلاحیت شمار فراوانی از نامزدان جناح‌های موسوم به میانه رو و اصلاح طلب و روشن بودن ترکیب آن پیش از آغاز رای گیری، میزان مشارکت شهروندان در انتخابات روز دوم اسفند را به مهمترین نتیجۀ مورد انتظار مسئولین و مردم بدل ساخت.

آمار جزئی ارائه شده از سوی برخی استانداران و ارزیابی‌های انجام گرفته توسط شماری از رسانه‌ها و کنشگران سیاسی از شرکت حدود یک سوم دارندگان حق رای حکایت می‌کند.

بگفتۀ جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات کشور، تا ساعت ١۵ روز جمعه حدود ١١ میلیون نفر در رای گیری شرکت کردند. این مقدار اندکی کمتر از ١٩ درصد شمار دارندگان حق رای را تشکیل می‌دهد. در حالیکه برخی نیروهای سیاسی میزان شرکت مردم در تهران را در ساعت ١٧، حدود ١٧ درصد برآورد کردند، خبرگزاری فارس در ساعت ١٨، این مشارکت را حدود ٣٠ درصد ارزیابی کرد. حسین سیستانی، فرماندار اصفهان شرکت مردم این شهرستان تا ساعت ١٩، حدود ٢١ درصد اعلام کرد. محمد رضا هاشمی، همتای او در مشهد میزان مشارکت در این شهرستان را تا ساعت ١٩، حدود ٣٠ درصد برآورد کرد. میزان شرکت تا همین ساعت در استان سمنان حدود ٢٤ درصد اعلام شد. معاون استانداری قم با ارائۀ شمار شرکت کنندگان اعلام کرد که در ساعت ٢٠، حدود ٣١ درصد دارندگان حق رای در این استان، آراء خود را در صندوق‌ها انداخته بودند.

در حالیکه گزارش‌های مختلف دیگر از استان‌های فارس، آذربایجان، خراسان رضوی و کرمان روز جمعه مشارکت مردم را کم و بیش به همین میزان ارزیابی می‌کرد، انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران اعلام کرد تصمیم بر ای قرار گرفته که «آمار به صورت جرئی اعلام نشود، بلکه به صورت کشوری به اطلاع مردم برسد». همزمان، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد که میزان مشارکت روز شنبه ٣ اسفند به آگاهی مردم خواهد رسید.

این نتایج و ارزیابی‌ها با نظرسنجی‌های انجام گرفته در آستانۀ انتخابات همخوانی کامل دارد. کاهش گستردۀ ادارۀ شرکت در انتخابات در شرایط کنونی، مقامات جمهوری اسلامی ایران و از جمله آیت‌الله علی خامنه‌ای و رئیس جمهوری حسن روحانی را در روزهای پیش از رای گیری به تلاش فراوان برای تشویق و وادار ساختن مردم به شرکت در انتخابات واداشت. رهبر جمهوری اسلامی ایران این مشارکت را یک فریضۀ اسلامی دانست و گفت اگر «کسی از بنده خوشش نیاید اما ایران را دوست دارد، باید پای صندوق رأی بیاید».

این میزان مشارکت در صورتی که پس از بسته شدن مراکز رای گیری مورد تائید قرار گیرد کاهش شدید شمار رای دهندگان را نشان خواهد داد. میزان مشارکت برای گزینش اعضای نهمین دورۀ مجلس ٦٤ درصد و در دهمین دوره ٦٢ درصد ثبت شده است.

در همین حال مهلت رای گیری در شماری از استان‌ها و شهرهای کشور از جمله در تهران، گیلان، کاشان، خراسان شمالی، کرمان، آذربایجان شرقی  به گزارش ستادهای انتخابات «به علت استقبال مردم» بین ٢ تا ٨ ساعت تمدید شد و در کلیۀ مرکز در ساعت ٢٤ به پایان رسید. در برخی از استان‌ها و شهرستان‌ها نیز کلیۀ مدارس به دلیل برگزاری رای گیریروز جمعه در آنها ، روز شنبه سوم اسفند برای سراسر روز تعطیل اعلام شد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

برایگان دانلود کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز