ایران از سفر قریب الوقوع رافائل گروسی به تهران خبر داد

Submitted on Mon, 02/27/2023 - 12:12

 

بهروز کمالوندی سخنگو و معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ایران، روز دوشنبه ۸ اسفند، گفت: «در روزهای گذشته گفت‌وگوهای سازنده‌ای با هیات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ریاست ماسیمو آپارو معاون پادمانی آژانس داشتیم و بر همین اساس محمد اسلامی، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران به‌طور رسمی از رافائل گروسی‌ مدیرکل آژانس دعوت کرد تا به ایران سفر کند.»

وی بدون اعلام دقیق تاریخ سفر رافائل گروسی به تهران، اظهار داشت: «این سفر در روزهای آینده انجام خواهد شد و اطلاعات تکمیلی این برنامه به‌زودی در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد».

همزمان، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجۀ ایران نیز روز دوشنبه، در حاشیۀ نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، اعلام کرد که رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به زودی به تهران سفر خواهد کرد.

وزیر خارجۀ ایران در ادامه گفت: «در صورت پرهیز از اِعمال فشارهای سیاسی بر آژانس، پیشرفت‌های خوبی در خصوص مسائل فنی حاصل می‌شود».

پیش از این، لارنس نورمن خبرنگار روزنامه وال‌استریت‌ ژورنال، در یک رشته پیام توییتری به گمانه‌زنی درباره احتمال سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران در روزهای آتی پرداخت.

My understanding is there is now a significant chance of a @rafaelmgrossi visit to Tehran next week. I also believe the safeguards report, which usually comes with quarterly report, until late next week to see outcome of trip. However let’s get the context Right. This is…-1-

لارنس نورمن در حساب کاربری خود در توییتر، نوشت: «تصور من این است که احتمال زیادی برای سفر رافائل‌گروسی به ایران در هفته آتی وجود دارد؛ همچنین از نظر من، گزارش پادمانی که همراه با گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر می‌شود نیز تا اواخر هفته آتی و با توجه به نتایج سفر منتشر خواهد شد.»

وی افزود: «با اینحال تاکید می‌کنم که احتمال نمی‌رود توافقی گسترده در زمینه تحقیقات پادمانی درباره ذرات هسته‌ای اعلام‌نشده انجام شود؛ بلکه بیشتر احتمال دارد که شاهد تلاش گروسی برای افزایش دفعات بازرسی‌ها در فردو، نطنز و مکانهای دیگر در بحبوحه نگرانی‌ها درباره سطوح بسیار بالای غنی‌سازی در ایران باشیم».

لارنس نورمن در ادامه تاکید کرد که «هیچ یک از این موارد هنوز تایید نشده‌ و نتایج سفر که ممکن است شامل توافق درباره دفعات بازرسی‌ها، توافق گسترده‌تر پادمانی‌ یا عدم توافق باشد، هنوز از پیش تعیین نشده است».

Which means Grossi trip not yet confirmed. And outcome of that trip — 1/ an agreement on frequency of inspections or 2/ a broader safeguards accord or 3/ nothing — not yet predetermined.

خبر سفر قریب الوقوع رافائل گروسی به تهران در حالی منتشر شده است که در حال حاضر ایران در موضوع غنی سازی ۸۴ درصدی و یافت شدن ذرات اورانیوم در سه مرکز اعلام نشده، با آژانس اختلاف دارد.

تنش‌ها میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی افزایش یافته است که پیش از این رافائل گروسی بارها خواستار همکاری ایران برای  پاسخگویی به آژانس درباره مسائل فنی باقی‌مانده از جمله پرسش‌ها درباره کشف ذرات اورانیوم غنی‌شده در مکان‌های اعلام‌نشده شده بود.

قرار است که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هفته های آینده تشکیل شود و گزارش جدید مدیرکل آژانس درباره ایران را بررسی کند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز