اوکراین یک نفتکش روسی در دریای سیاه را با شهپاد هدف حمله قرار داد

Submitted on ش., 08/05/2023 - 08:34

خبرگزاری روسی تاس به نقل از مرکز امداد دریایی هدف قرار گرفتن نفتکش روسی در دریای سیاه را تایید کردو افزود دو یدک کش به محل حمله، در جنوب تنگه کرچ رسیده‌اند.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که نفتکش روسی سیگ (SIG) که از سال ۲۰۱۹ به دلیل تامین سوخت نیروهای روسی در سوریه تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد، در حمله شهپاد آسیب دیده اما تلفاتی در پی نداشته است.

یک منبع امنیتی اوکراینی نیز ضمن تایید این حمله به خبرگزاری فرانسه گفت: «در طول شب، اس.ب.یو [سرویس امنیتی اوکراین] کشتی سیگ، یک نفتکش مهم متعلق به فدراسیون روسیه که حامل سوخت برای سربازان روسی بود را منفجر کرد».

این منبع ضمن اشاره به اینکه این کشتی «یکی از اصلی‌ترین نفتکش‌های روسیه» است اعلام کرد که این «عملیات ویژه» جدید با هماهنگی نیروی دریایی در آب‌های سرزمینی اوکراین و به کمک یک شهپاد و مواد منفجره «با موفقیت» انجام شده است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی بزرگراهی روسیه، تردد روی پل متصل کننده شبه جزیره کریمه به روسیه در پی این حمله به مدت سه ساعت متوقف شد. به گفته این منبع، ترافیک از اوایل روز شنبه بر روی این پل از سر گرفته شد. این پل به ویژه برای انتقال تجهیزات به ارتش روسیه در جبهه جنگ اوکراین استفاده می‌شود.

شبه‌جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ توسط مسکو به فدراسیون روسیه الحاق شد.

از زمانی که مسکو در اواسط ژوئیه از تمدید توافقنامه صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه امتناع کرد، تنش‌ها در این منطقه به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرده است.

همچنین بخوانیدروسیه «هیچ دلیلی» برای تمدید توافق صادرات غلات اوکراین نمی‌بیند

جمعه چهارم اوت یک کشتی جنگی روسیه توسط یک شهپاد اوکراینی در پایگاه روسی نووروسیسک واقع در دریای سیاه (جنوب غربی روسیه) هدف قرار گرفت. خبرگزاری فرانسه با استناد به ویدئویی که از این حمله منتشر شده است و به نقل از یک مقام امنیتی اوکراین نوشته است: «هدف این بود که نشان داده شود اوکراین می تواند به هر کشتی جنگی روسیه در این منطقه حمله کند».

روسیه اما در واکنش به این خبر از دفع حمله «دو قایق بدون سرنشین» به پایگاه دریایی خود خبر داد. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که شهپادها «با چشم ردیابی شده با شلیک منهدم شدند».

این اولین حمله از این نوع به نووروسیسک، بندر بزرگ نفتی روسیه است. این بندر همچنین پایانه یک خط لوله انتقال نفت هزار و ۵۰۰ کیلومتری از مبدا میادین نفتی غرب قزاقستان و مناطق روسی واقع در شمال دریای خزر است.

موج جدید تنش‌ها در دریای سیاه در حالی اتفاق می‌افتد که میخائیلو پودولیاک، مشاور ریاست جمهوری اوکراین، روز جمعه در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «در دریای سیاه چه خبر است؟ پهپادها در حال تغییر قوانین بازی هستند».

کی‌یف که از ابتدای ژوئن و شروع ضد حمله برای بازپس‌گیری خاک خود از اشغال نظامیان روسیه پیشرفت اندکی داشته، سعی می‌کند در جبهه‌های متعدد به مسکو فشار بیاورد.

همچنین بخوانیدحمله روسیه به اودسا؛ اردوغان از پوتین خواست تا از «تشدید تنش‌ها» در دریای سیاه بپرهیزد

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز