آتش‌سوزی گسترده در گیلان و گلستان؛ ایران برای کمک به اطفاء آتش در جنگل حیران در جمهوری آذربایجان اعلام آمادگی کرد

Submitted on ی., 01/17/2021 - 13:00

خبرگزاری ایرنا، روز شنبه ۲۷ دی، به نقل از مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان، اعلام کرد: طی روزهای اخیر، ۳۵ هکتار از اراضی جنگلی این استان دچار آتش‌سوزی شده است. به گفته این منبع، برای مهار و خاموش کردن این آتش‌سوزی‌ها، دو فروند بالگرد به این استان اعزام شده است. 

امیر مرادی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان با اشاره به گستردگی این آتش‌سوزی‌ها، افزود: از روز پنج‌شنبه گذشته، ۱۲ شهرستان در استان گیلان، درگیر آتش‌سوزی هستند که در هر شهرستان پنج تا شش نقطه دچار آتش‌سوزی شده است. بیشترین تعداد آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های آستارا، تالش، رشت، شفت، رودبار، سیاهکل و رودسر رخ داده است. 

بنا بر اعلام  مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان، بیشترین آتش‌سوزی در نقاط شهری مربوط به شهرستان رشت با ۷۶ حریق بوده است که ۴۰ فقره از آتش‌سوزی‌ها مربوط به مراتع است. 

محمد قربانی لرد، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان، با اشاره به حریق ۱۴۰ هکتار از اراضی این استان، گفته است: اغلب این آتش‌سوزی‌ها سطحی بوده و مهار شده است. 

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان گیلان، با اشاره به اینکه حدود یک هفته از وزش بادهای گرم و شدید در گیلان می‌گذرد، گفت: در طول این ‌یک هفته، ۸۱ گزارش حریق به یگان حفاظت اعلام‌شده و این آتش‌سوزی‌ها در کوتاه‌ترین زمان اطفاء شده است.

به گفته این منبع آتش‌سوزی‌ها سطحی بوده و به تنه درختان آسیب وارد نشده است. اما تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از آتش‌سوزی جنگلی گزارش می‌دهند.

دادستان اردبیل، صبح یک‌شنبه ۲۷ دی، از ادامه آتش‌سوزی در جنگل‌های منطقه حیران، خبر داده است. اما مقام‌های استان‌های گیلان و اردبیل تاکید کردند که این آتش‌سوزی روز گذشته (شنبه) مهار شده است.  منابع محلی نیز گزارش دادند: جاده ارتباطی گیلان و اردبیل، در مجاورت این جنگل‌ها، برای ساعاتی مسدود شده است.

آتش‌سوزی در جنگل، آقچای در مرز آستارا و جمهوری آذربایجان از هفته گذشته آغاز شد و از عصر روز جمعه ۲۶ دی، به جنگل‌های گردنه حیران گسترش یافت.

به گزارش خبرگزاری مهر، آتش‌سوزی در منطقه حیران توسط گردشگران رخ داده بود. 

خبرگزاری ایرنا هم گزارش داد: استاندار اردبیل، در تماس با سفیر جمهوری آذربایجان در تهران، برای کمک به مهار آتش‌سوزی در مناطق مرزی جمهوری آذربایجان با ایران در جنگل های حیران اعلام آمادگی کرده است.

خبرگزاری ایسنا، به نقل از حبیب یارادبزی، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان گلستان، از اطفا آتش‌سوزی در جنگل‌های گلستان گزارش داده و گفت: همزمان با گرم شدن هوا از ابتدای هفته گذشته، ۹۱ مورد آتش‌سوزی در سطح ارتفاعات جنگلی استان به وقوع پیوسته است.

حبیب یارادبزی افزوده است: بیشترین تعداد حریق با ۳۶ فقره در گرگان اتفاق افتاده است. 

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان گلستان یادآور شد: افزایش دمای هوا، کم شدن رطوبت و عوامل انسانی، در بروز این آتش‌سوزی‌ها نقش داشته است.

 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز