روسیه در شب سال نو میلادی اوکراین را با ۴۵ پهپاد ساخت ایران هدف حمله قرار داد

Submitted on ی., 01/01/2023 - 08:51

حملات روسیه به اوکراین در آخرین ساعات سال ٢٠٢٢ و سپس در اولین ساعت‌های سال نو میلادی تشدید شد. بر اساس گزارش تایمز کی‌یف، ارتش اوکراین اعلام کرد که در حملات جدید روسیه، از عصر شنبه ١٠ دی تا بامداد یکشنبه ١١ دی، ٤‬٥ فروند پهپاد ساخت ایران را رهگیری و منهدم کرده است. این پهپادها از نوع شاهد ۱۳۶ بوده‌ و همگی توسط پدافند هوایی این کشور سرنگون شده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت که کشورش راهی جز مبارزه تا پیروزی ندارد. رئیس جمهور اوکراین، در پیام سال نو میلادی ابراز امیدواری کرد که کشورش در سال ۲۰۲۳ برنده جنگ باشد. به گفته وی «پیروزی با دادن بهای سنگین و با کمک متحدین از خارج میسر خواهد بود نه با معجزه».

از طرف دیگر، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در پیام سال نو میلادی، به نیروهای نظامی کشورش در جبهه‌ها گفت که روسیه «هرگز در برابر اخاذی‌های غرب با توسل به اوکراین، تسلیم نخواهد شد». سرگئی شویگو، وزیر دفاع این کشور نیز در پیام سال نوی خود اعلام کرد که پیروزی بر اوکراین اجتناب‌ناپذیر است. او در عین حال اعتراف کرد که وضعیت در جبهه همچنان دشوار است.

این در حالی ست که الکسی رسنیکوف، وزیر دفاع اوکراین در ویدئویی خطاب به سربازان روس که به جبهه فراخوانده شده‌اند گفت: «من به خوبی می‌دانم که شما هنوز یک هفته فرصت دارید تا انتخاب کنید. سپس مرزها بسته می‌شود تا کسی نتواند کشور را ترک کند. بین فرار از خدمت سربازی یا مردن در اوکراین یا معلول شدن یک انتخاب وجود دارد». از سوی دیگر دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین نیز روز شنبه در صفحه توئیتر خود نوشته بود: «جنایتکار جنگی، پوتین سال نو را با کشتن آدمها جشن می‌گیرد.» 

اوکراین روز ۹ دی نیز از انهدام ۱۶ فروند پهپاد تهاجمی ایرانی در حریم هوایی خود خبر داده بود.

کریلو بودانوف، رئیس سرویس اطلاعات نظامی این کشور، سوم دی گفته بود «روسیه تاکنون ٥٤‬٠ پهپاد ایرانی را در حملات به نیروگاه‌های انرژی و برق اوکراین، استفاده کرده است».

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، یک ماه پیش اعلام کرد که این سازمان در حال بررسی اطلاعات موجود درباره به کارگیری پهپادهای ساخت ایران در جنگ اوکراین است. 

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، پیشتر تائید کرده بود که تهران پهپادها را «ماه‌ها قبل از جنگ اوکراین» در اختیار روسیه قرار داده است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز