نام جواد نوروزبیگی «سرهنگ سپاه» از کارزار حمایتی اسکورسیزی حذف شد

Submitted on جمعه, 08/18/2023 - 06:36

در پی انتشار این بیانیه و واکنش‌هایی که در فضای مجازی رخ داد، نام جواد نوروزبیگی دیگر در دادخواهی اسکورسیزی به چشم نمی‌خورد.

سعید روستایی کارگردان فیلم «برادران لیلا» و جواد نوروزبیگی که نامش در عنوان‌بندی این فیلم «تهیه‌کننده مشترک» ذکر شده، به‌تازگی توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به ۶ ماه زندان محکوم شده‌اند.

بر پایه اعلام قوه قضائیه «یک‌بیستم» از این دوران حبس، قابل اجراست و بقیه آن برای ۵ سال تعلیق شده است.

طبق حکم شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران، روستایی و نوروزبیگی همچنین به «خودداری از فعالیت‌های مرتبط با جرم ارتکابی یا استفاده از وسایل موثر در آن و خودداری از ارتباط و معاشرت با اشخاص فعال در عرصه فیلمسازی در ایام تعلیق» و «گذراندن دوره فیلمسازی با حفظ منافع ملی و اخلاقی در دانشکده صدا و سیمای قم» محکوم شده‌اند.

دیده شدن نام جواد نوروزبیگی در کارزار پشتیبانی خانواده اسکورسیزی، واکنش‌هایی پرشمار را در شبکه‌های مجازی برانگیخت.

این تهیه‌کننده سینما عموما با حضور در سینمای موسوم به «دفاع مقدس» و روابط پررنگ با «مقامات ارشادی و ارزشیابی» در سینمای ایران شناخته می‌شود.

روزنامه «جوان» نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پیش‌تر از جواد نوروزبیگی با عنوان یکی از «افسران ارشد سپاه پاسداران» یاد کرده بود.

در بیانیه‌ای که روز پنج‌شنبه توسط کانون فیلمسازان مستقل ایران منتشر شد، به این اشاره شد که جامعه‌ سینمایی مستقل ایران، هرگز نقش «کارگزاران سانسور و نظامیان رخنه کرده به سینما» را فراموش نمی‌کند.

این کانون با بیان اینکه احکام قوه قضاییه جمهوری اسلامی درباره‌ سینماگران» آشکارا تحت «نفوذ نهادهای امنیتی رژیم» است، یادآور شد که «فشار و آزار سینماگران ایرانی محدود به گروهی خاص و شناخته‌شده نیست».

به گفته کانون فیلمسازان مستقل ایران، پشتیبانی از «جوانان بی‌نام» سینمای ایران که هر روز «تحت فشار و تهدید هستند و رسانه‌ها توجهی به وضعیت آن‌ها ندارند» ضروری است.

فیلم برادران لیلا در جشنواره  کن ۲۰۲۲ به نمایش درآمد و سپس در سینماهای فرانسه روی پرده رفت.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز